سیستم تصفیه استخر

سیستم تصفیه استخر

با افزایش سطح آگاهی و همچنین رفاه عمومی و به ویژه کاربران مجموعه های آبی، تمایل به استفاده از سیستم تصفیه، گرمایش و گندزدایی آب استخر بیشتر شده است. به طور کلی، تجهیزات استخر شامل تجهیزات تصفیه، گرمایش و گندزدایی استخر می باشند.

سیستم تصفیه استخر، شامل فیلتر تصفیه و پمپ تصفیه است. از فیلتر به عنوان کلیه و از پمپ به عنوان قلب سیستم تصفیه استخر یاد می شود زیرا پمپ استخر با به گردش درآوردن آب استخر یا جکوزی، عبور دادن آن از سیستم لوله کشی استخر و گذراندن آن از داخل فیلتر که نقش کلیه را بازی می کند، آب استخر یا جکوزی را تصفیه می نماید.

به طور کلی، استخرها از حیث نحوه تخلیه سطحی آب به دو نوع اسکیمری و سر ریز تقسیم می شوند. به عبارت دیگر، عمل تخلیه سطحی آب جهت تصفیه آلاینده های سطحی، توسط اسکیمر استخر یا گریل استخر انجام می شود.

اسکیمر استخر در بالای دیواره ی استخر و معمولا در عرض آن قرار می گیرد و روبروی نازل های دهش آب تعبیه می شود. اسکیمر، آلاینده های سطحی آب را جمع آوری و آب را وارد سیستم تصفیه استخر می کند.

گریل یا همان شبکه های جمع آوری سطحی دور استخر، آب آلوده سطح استخر را جمع آوری می کند که عمدتا از چربی، مو، حشرات و آب دهان شناگران تشکیل شده و در اثر ورود آب از کف استخر، سرریز شده است. گریل، آلاینده های سطحی را جمع آوری کرده و وارد مخزنی تحت عنوان بالانس تانک می کند. بعد از انجام فرآیند تصفیه، آب دوباره به استخر برمی گردد.

همچنین آلاینده هایی که در کف استخر جمع می شوند، توسط کفشور که معمولا در قسمت عمیق استخر قرار می گیرد، از استخر خارج شده و وارد سیستم تصفیه آب استخر می شود.

انتخاب پمپ تصفیه مناسب به عنوان قلب سیستم فیلتراسیون استخر، یکی از مهمترین بخش های طراحی تاسیسات استخر می باشد که علاوه بر به گردش در آوردن آب، باید بتواند افت فشار ناشی از سایر عوامل موجود در مسیر لوله کشی استخر از خروجی آب تا ورودی آب برگشتی به کاسه ی استخر را جبران نماید.

نکته: از نظر جنس بدنه، انتخاب پمپ با بدنه و پروانه چدنی یا برنجی بزرگترین اشتباه است!

بدنه پمپ های فلزی به دلیل رطوبت فضای تصفیه خانه استخر و همچنین مواد شیمیایی ضدعفونی کننده موجود در آب مانند کلر، دچار خوردگی و پوسیدگی می شود.

به طور کلی استفاده از مواد پلیمری برای ساخت بدنه، پروانه، شفت و سایر قطعات پمپ های استخری، بهترین و بروز ترین انتخاب می باشد.

جهت تصفیه آب استخر از سه نوع فیلتر شنی، کارتریجی و دیاتومه استفاده می کنند. ولی به دلیل هزینه ی بالای نگهداری، افت فشار زیاد، دشواری در کار کردن و همچنین بکواش فیلترهای کارتریجی و دیاتومه، این فیلترها کمتر مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر از فیلتر شنی استفاده می شود.

فیلتر شنی به دلیل افت فشار کمتر، کاربرد آسان، سادگی فرآیند بکواش و همچنین هزینه نگهداری پایین تر نسبت به سایر انواع فیلترها، محبوبیت بیشتری پیدا کرده و هم در استخرهای عمومی و هم در استخرهای خصوصی، به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

در گذشته، بدنه ی فیلترهای شنی، فلزی و اغلب اغلب از جنس ورق گالوانیزه بودند ولی به دلیل کوتاهی عمر این فیلترها در اثر زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی و نرخ پایین تصفیه، استفاده از فیلترهای فلزی، اشتباهی بزرگ محسوب می شود!

با ورود پلیمر به عرصه های مختلف صنعتی و همچنین پیشرفت تکنولوژی، فیلترهای شنی با بدنه پلیمری وارد صنعت استخر و جکوزی شده و همچنین با ساخت شیرهای چند راهه متصل به فیلتر، کاربری و نگهدایی این نوع فیلترها بسیار راحت تر و کم هزینه تر شد. این فیلترها، فضای کمتری را در تصفیه خانه استخر اشغال می کنند.

انتخاب نوع سیلیس نیز در فیلتر شنی اهمیت فراوانی دارد. در گذشته، در فیلترهای شنی از شن های طبیعی برای تصفیه آب استفاده می شد که هنوز هم مرسوم است. مشکل بزرگی که این نوع سیلیس دارد، عمر کوتاه آن است. معمولا خیلی زود باید این نوع سیلیس را تعویض کرد. همچنین به دلیل کلوخه شدن سیلیس شنی، افت فشار بالایی در سیستم ایجاد شده و راندمان تصفیه ی فیلتر نیز کاهش می یابد.

با پیشرفت تکنولوژی، سیلیس شیشه ای که از شیشه ی خرد و فرآوری شده تولید می شود، پا به عرصه ظهور در این صنعت گذاشته و جایگزین سیلیس شنی شده است. راندمان بالای تصفیه، مادام العمر بودن سیلیس در شرایط استاندارد، شفاف سازی آب، جلوگیری از رشد بیوفیلم در دیواره های داخلی فیلتر و افت فشار کمتر در سیستم تصفیه استخر، برخی از مزایای این نوع سیلیس تصفیه می باشند.

سیستم تصفیه استخر در میراب آرین

برای دریافت کاتالوگ و لیست قیمت فیلتر شنی فایبرگلاس ایرانی، اینجا کلیک کنید.

مدت زمان کارکرد سیستم تصفیه استخر

برای تمیز و شفاف نگه داشتن آب سیستم تصفیه آب استخر، پمپ استخر باید در طول شبانه‌روز به میزانی کار کند که حداقل یک‌بار در روز، کل آب استخر را از فیلتر بگذراند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا پمپ، تمام آب استخر را از فیلتر عبور دهد و دوباره به استخر برگرداند، “نرخ گردش” نامیده می‌شود. این عدد برای استخر پیش ساخته خصوصی سرپوشیده، بین۶ الی ۸ ساعت و برای استخرهای خصوصی روباز، معمولاً بین ۴ الی ۶ ساعت است. بنابراین، معمولاً توصیه می‌شود که سیستم فیلتراسیون استخر، ۸ الی ۱۲ ساعت در روز کار کند.

برای کاهش هزینه‌های برق مصرفی، حتماً ساعات غیر پیک را برای روشن کردن پمپ استخر انتخاب کنید. همچنین می‌توانید این زمان را به چند بخش تقسیم کنید و مثلاً سیستم فیلتراسیون را شش ساعت در روز و شش ساعت در شب روشن کنید. برای سهولت در انجام کار، می‌توانید روشن و خاموش کردن پمپ در ساعات مشخص را به تایمر بسپارید.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!