کلرزن نمکی استخر

کلرزن نمکی استخر

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کلرزن نمکی استخر، می توانید پادكست آموزشي ArianPoolCast011 را بشنويد:

کلر و کلرزن نمکی

از میان تمامی مواد گندزدا، کلر یکی از متداول‌ترین ترین موادی است که برای گندزدایی آب استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیب کلر با آب لزوما منجر به تولید هیپوکلرو اسید نمی شود (هیپوکلرو اسید، یک عامل اکسید کننده و ضد عفونی کننده قوی است). در واقع، این pH آب است که نقش تعیین کننده ای در تشکیل هیپوکلرو اسید دارد.

قدرت گندزدایی کلر علاوه بر pH به مقدار آمونیاک موجود در آب نیز وابسته است. آمونیاک تقریبا در تمامی آب های سطحی وجود دارد. در استخرها نیز عواملی مانند ترشحات بدن شناگران و ادرار، منبع اصلی تولید آمونیاک به شمار می روند. به مقدار پسماند کلر موجود در آب که به صورت هیپوکلرو اسید در آب باقی می ماند اصطلاحا کلر آزاد یا کلر پسماند گفته می شود چرا که این ماده همان ترکیبی است که قدرت گندزدایی دارد. از طرفی هنگامی که کلر با آمونیاک واکنش می دهد، ترکیب حاصل، کلرآمین خواهد بود. کلرامین، کلری است که ترکیب شده و برخلاف کلر آزاد، قدرت گندزدایی ندارد. حضور کلرامین در آب استخر باعث ایجاد بوی زننده کلر و سوزش چشم و پوست می شود. برای جلوگیری از مشکلاتی از این قبیل، دستگاه کلرزن نمکی پیشنهاد می شود که یکی از روش های نوین گندزدایی آب استخرهای شنا می باشد.

واکنش دستگاه کلرزن نمکی استخر، یک واکنش الکترولیزی ساده با استفاده از مقدار کمی نمک محلول در آب (۴ تا ۵گرم به ازای هر لیتر، بسته به شرایط استخر) می باشد. این مقدار در مقایسه با آب دریا که غلظت نمک در هر لیتر از آن به ۳۵ گرم می‌رسد، نامحسوس و جزئی است. در این واکنش، نمک تجزیه شده و کلر ایجاد می‌شود. در نهایت اتم های سدیم و کلر دوباره به هم می پیوندند و مولکول‌های نمک را تشکیل می دهند.

مزایای استفاده از الکترولیز نمکی برای گندزدایی استخرها

پایین بودن سطح کلر آب:

با توجه به این که ژنراتورهای دستگاه الکترولیز نمکی، کلر مورد نیاز برای آب استخر را از الکترولیز کردن نمک ایجاد می کنند و هیچ نیازی به اضافه کردن کلر به آب به صورت فیزیکی نمی باشد، میزان کلر در آب استخر به نسبت سایر روشهای گندزدایی پایین تر است.

مناسب برای پوست و مو:

با توجه به این که میزان کلر در استخرهایی که از روش الکترولیز نمکی استفاده می کنند نسبت به سایر روشهای گندزدایی پایین تر است، آب این استخرها برای پوست و موی انسان (بخصوص پوست های حساس) و کودکان مناسب تر می باشد.

پایین بودن میزان نمک در آب:

برخلاف تصور، میزان نمک در آب به قدری است که برای شناگران لذت بخش است. میزان شوری آب در استخرهایی که سیستم گندزدایی آنها از نوع کلرزن نمکی است، به اندازه اشک چشم انسان می باشد.

تعمیر و نگهداری آسان:

نکته بسیار مهم این است که هزینه تهیه و نصب دستگاه الکترولیز نمکی به نسبت سایر تجهیزات گندزدایی نسبتا بالا است اما پس از نصب و راه اندازی این دستگاه، دیگر نیازی به افزودن هیچ ماده شیمیایی اضافی به آب نیست و همین امر موجب صرفه جویی فراوان در هزینه های ماهیانه و سالیانه خواهد شد. علاوه بر این، قیمت نمک از قیمت کلر بسیار پایین تر است. از طرفی، اگر به مدت چند هفته هیچ استفاده ای از استخر نشود به دلیل نمک موجود در آب، هیچ خبری از جلبک در آب استخر نخواهد بود و رنگ آب به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.

جلوگیری از بوی تند کلر و سوزش چشم و پوست به دلیل کاهش کلرامین، کاهش احتمال کدر شدن آب و رشد جلبک در استخر، کاهش نیاز به اجرای عملیات شوک کلر در استخر، عدم نیاز به سایر مواد گندزدا، بسته بودن سیستم و تولید مداوم نمک، صرفه جویی در مصرف آب و رهایی از مشکلات ناشی از افزودن پودر یا قرص کلر به آب بصورت روزانه یا هر چند روز یکبار از دیگر مزایای سیستم های الکترولیز نمک به شمار می رود.

خواص نمک منیزیم دار در سیستم های الکترولیز نمکی

سیستم های الکترولیز نمکی به سیستم های بدون تزریق مواد شیمیایی خارجی (Chemical Free) معروف هستند و همین امر باعث شده است که به یکی از محبوب ترین روش های مدرن گندزدایی در دنیا تبدیل شوند.

جهت استفاده از این سیستم ها باید میزان مشخص نمک (که بسته به شرایط و حجم استخر تعیین می شود) را به آب استخر اضافه کرد. در این روش حتما باید از نمک های خاصی استفاده شود که یکی از آنها نمک منیزیم دار است. استخرهای آب نمک، حس بسیار خوبی را در شناگران ایجاد می کنند و برخلاف مواد مضری که جهت گندزدایی استخرها به صورت دستی و تنظیم نشده به آب اضافه می شوند، برای سلامت جسمی شناگران بسیار مفید هستند.

مهم ترین مزایای استفاده از نمک منیزیم دار برای استخرهای شنا و جکوزی ها، عبارتند از :

  • هنگامی که شناگران در استخرهای حاوی منیزیم در حال شنا کردن هستند، آب استخر به گونه ای نرم و لطیف می باشد که لذت شنا کردن را دو چندان می کند.
  • منیزیم نقش به سزایی در بدن انسان ها ایفا می کند. منیزیم موجود در آب استخرها توسط پوست شناگران، جذب بدن آنها می شود و بر اساس تحقیقات انجام گرفته مهمترین مزایای آن به شرح زیر می باشد :
    • منیزیم در فرم دهی و استحکام استخوان های انسانها، نقش به سزایی دارد. لذا، منیزیم جذب شده توسط پوست شناگران، کمک شایانی به استحکام استخوان های بدن می کند.
    • وجود منیزیم در آب موجب آرامش اعصاب، تنظیم فشار خون، آرامش عضلات بدن، کاهش استرس بدن، خواب راحت و تقویت سیستم ایمنی شناگران می شود.
    • مشاهدات انجام شده حاکی از آن است که آب حاوی منیزیم به از بین بردن جوش های غرور جوانی و آکنه بسیار کمک می کند.
  • آب حاوی نمک و میزیم موجب لطافت و نرمی پوست و جلوگیری از بیماری های پوستی می شود.
  • به طور کلی، استخرهای حاوی نمک منیزیم از لحاظ خواص درمانی و بهداشتی در صدر قرار دارند. “سیستم های الکترولیز نمکی” همچنین از لحاظ گندزدایی و شفافیت آب استخر و جکوزی، به خوبی عمل می کنند.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!