مقادیر مناسب کلر و pH آب استخر

pH آب استخر

حفظ تعادل پارامترهای شیمیایی آب، باعث می‌شود که آب استخر همواره تمیز و شفاف بماند و در عین حال، از سطوح و تجهیزات استخر نیز محافظت شود. یکی از مهمترین پارامترهای شیمیایی آب، pH است. این پارامتر، بسیار ناپایدار است و تغییر دمای آب، باران، شناگران و تقریبا هرچیزی که وارد آب شود، ممکن است بر سطح pH اثر بگذارد. از این رو، نیاز است که سطح این پارامتر شیمیایی مهم و کلیدی را به طور منظم با تست کیت اندازه‌گیری کرده و در صورت لزوم، میزان آن را با افزودن مواد شیمیایی مناسب (افزاینده و کاهنده‌ی pH) به محدوده‌ی مجاز برسانیم.

pH، میزان اسیدی یا بازی بودن یک محلول را نشان می‌دهد و در مقیاس ۰ تا ۱۴ بیان می‌شود. محلولی که pH آن ۷.۰باشد، خنثی است. pH پایین‌تر از ۷.۰، نشان‌گر اسیدی بودن محلول است و زمانی که pH بالاتر از ۷.۰ باشد، محلول، حالت بازی یا قلیایی دارد. برای به تعادل رساندن آب استخر، باید pH آب را بین ۷.۲ تا ۷.۸ حفظ کنیم.

PH=7.4

بهینه

pH<7.2

اسیدی

pH >7.8

بازی

پیامدهای پایین بودن سطح pH آب استخر:

  • کاهش پایداری کلر
  • سوزش چشم و خارش پوست شناگران
  • بروز خوردگی در لوازم و تجهیزات
  • آسیب وارد شدن به روکش گچی کاسه‌ی استخر

برای افزایش سطح pH آب استخر از بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) استفاده کنید.

پیامدهای بالا بودن سطح pH آب استخر:

  • غیرفعال شدن کلر
  • تشکیل رسوب روی سطوح و تجهیزات استخر
  • کدر شدن آب استخر

برای کاهش سطح pH آب استخر از هیدروکلریک اسید یا سدیم بی‌سولفات استفاده کنید.

کلر آب استخر

کلر، متداول‌ترین ماده‌ی گندزایی است که برای استخرهای خانگی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده معمولاً به صورت قرص‌های یک اینچی و سه اینچی و از طریق کلرزن خطی، کلرزن شناور یا سبد اسکیمر به آب استخر اضافه می‌شود. موارد مختلفی هستند که موجب افزایش میزان مصرف کلر می‌شوند؛ از جمله: نور خورشید و آلودگی‌هایی که توسط شناگران وارد استخر می‌شوند. از این رو، باید سطح کلر را به طور منظم اندازه‌گیری کرده و درصورت لزوم، آن را به محدوده‌ی مجاز برسانیم.

کلر موجود در آب استخر به دو دسته تقسیم می‌شود:

کلر آزاد که آماده است تا به باکتری‌ها و دیگر آلاینده‌ها متصل شود و آنها را از بین ببرد.

  • سطح کلر آزاد استخر باید بین ۱ تا ۳ میلی گرم در لیتر (۱ الی ppm 3) باشد.
    کلر ترکیبی که کار گندزدایی را انجام داده و به کلرامین تبدیل شده است. برای از بین بردن کلرامین‌ها، باید هر هفته یا هر دو هفته یکبار به استخر شوک کلر بدهید.
  • سطح کلر ترکیبی آب استخر باید حداکثر ۰.۴ میلی گرم در لیتر (ppm 0.4) باشد.
    میزان اثرگذاری کلر، به سطح pH آب استخر بستگی دارد و هرچه سطح pH آب از ۷/۸ بالاتر برود، به میزان چشم‌گیری افت پیدا می‌کند.
رابطه کلر و PH
دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!