نمای کلی استخر شنا

در این مطلب، شما را با تجهیزات استخر و لوازم مورد نیاز برای استخرهای خانگی آشنا می‌کنیم. اگر قصد دارید منزل یا ویلای خود را به استخر فایبرگلاس مجهز کنید یا در فکر بروزرسانی استخر قدیمی خود هستید، با ما همراه شوید.

تجهیزات مورد نیاز استخر

۱. پمپ

پمپ تصفیه استخر، قلب سیستم فیلتراسیون استخرها و جکوزی‌ها به شمار می‌رود. پمپ، واحدی است که نیروی لازم برای گردش آب در سیستم را فراهم می‌کند. پمپ‌ استخری از نوع سانتریفیوژ (گریز از مرکز) هستند. در این پمپ‌ها، پروانه که به شفت الکتروموتور پمپ متصل است، با نیروی موتور به گردش درمی‌آید و سیرکولاسیون آب را برقرار می‌کند. نسل جدید پمپ‌های استخری از متریال مقاوم در برابر خوردگی ساخته می‌شوند و از نوع خودمکش (self-priming) و پیش فیلتردار هستند.

۲. فیلتر

فیلتر تصفیه استخر، یکی دیگر از تجهیزات کلیدی موتورخانه‌ی استخرها و جکوزی‌ها است. فیلترهای استخری بر سه نوع هستند: فیلتر شنی، فیلترهای کارتریجی و فیلترهای دیاتومه. فیلترهای شنی، پرطرفدارترین نوع فیلتر به شمار می‌روند چراکه تعمیر و نگهداری آنها بسیار آسان است. این فیلترها، از مخزنی پر از سیلیس تشکیل می‌شوند. آب از طریق شیر چند راهه وارد فیلتر می‌شود. با ورود آب به مخزن فیلتر شنی، ذرات معلق در میان دانه‌های سیلیس به دام می‌افتند و آب استخر، شفافیت خود را بدست می‌آورد. در نهایت، آب تصفیه شده از طریق شیر چندراهه از فیلتر خارج شده و به سمت نازل‌های دهش هدایت می‌شود.

۳. سیلیس شیشه‌ای فیلتر

سیلیس استخر، محصولی است که به طور فزاینده به عنوان جایگزین سیلیس شنی در استخرهای عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سیلیس از شیشه‌های خرد، فرآوری و دانه‌بندی شده تولید می‌شود و نسبت به سیلیس شنی، ماندگاری بیشتری دارد. سیلیس شیشه‌ای با جداسازی ذرات ریزتر، شفافیت آب را بهبود می‌بخشد و میزان مصرف مواد شیمیایی (از جمله منعقدکننده‌ها) را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، با توجه به سبک‌تر بودن دانه‌های سیلیس شیشه‌ای، بکواش فیلتر سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد و در نتیجه، در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

۴. شیر شش راهه

شیرهای شش راهه فیلتر شنی دارای چند پورت هستند و می‌توانند آب را در چند جهت به جریان درآورند. با چرخاندن دسته‌ی شیر و قرار دادن آن روی یکی از حالت‌های شش گانه، عملیات مختلفی روی آب استخر انجام می‌شود؛ از جمله: جداسازی ذرات معلق از آب، بکواش بستر فیلتر و شستشوی آن پس از عملیات بکواش، گردش آب در سیستم بدون عبور از فیلتر، تخلیه‌ی آب استخر و بستن ورودی های فیلتر به منظور تعطیل کردن استخر در فصول سرد سال.

تجهیزات کاسه‌ی استخر

۵. اسکیمر

اسکیمر، بخشی از خط مکش سیستم فیلتراسیون هستند و نقش مهمی در فیلتراسیون آب سطح استخر دارند. اسکیمر استخر، محفظه‌ای پلاستیکی است که داخل دیواره‌ی استخر نصب می‌شود. این وسیله دارای سبدی است که چربی‌های روی آب و آلاینده‌هایی مثل برگ و حشرات را در خود به دام می‌اندازد و از ورود آنها به سیستم جلوگیری می‌کند. تعداد اسکیمرها به مساحت سطح استخر بستگی دارد و طبق استاندارد به ازای هر ۳۶ متر مربع، یک اسکیمر در نظر گرفته می‌شود. سطح آب استخر باید همواره در میانه‌ی دهانه‌ی اسکیمر باشد. در غیر این صورت، اسکیمر، خالی از آب شده و هوا وارد سیستم فیلتراسیون می‌شود.

۶. لول رگولاتور

لول رگولاتور، در لبه‌ی استخر (به موازات اسکیمر) نصب می‌شود. این وسیله، کاهش سطح آب استخر (بر اثر تبخیر سطحی یا ورود و خروج شناگران) را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد. لول رگولاتور دارای شناوری است که از طریق یک شیر به منبع آب متصل می‌شود. هنگامی که آب استخر کم است، شناور در سطحی پایین قرار می‌گیرد و با باز کردن شیر، اجازه‌ی ورود آب تازه به استخر را می‌دهد. با رسیدن آب استخر به سطح مناسب، شناور نیز به بالاترین سطح می‌رسد و شیر بسته می‌شود.

۷. نازل‌های دهش

نازل دهش، اتصالی پلاستیکی است که روی دیواره یا کف استخر (در انتهای خط برگشت آب به کاسه‌ی استخر) نصب می‌شود و آب تصفیه شده را به کاسه‌ی استخر برمی‌گرداند. بهتر است نازل‌های دهشی تهیه کنید که سَری آنها قابل تنظیم باشد. بدین ترتیب، می‌توانید سَری این نازل‌ها را به صورتی تنظیم کنید که آلاینده‌های موجود در کف استخر را به سمت سطح استخر هدایت کنند. در این صورت، این آلاینده‌ها هم در سبد اسکیمر به دام می‌افتند و نیاز به جارو کردن کاسه‌ی استخر کاهش می‌یابد. تعداد نازل‌های نصب شده به حجم استخر بستگی دارد.

۸. چراغ

چراغ‌ استخر براساس نوع نصب در دو دسته قرار می‌گیرند: چراغ‌های توکار که با استفاده از کاسه‌ی بتنی در دیواره‌ی استخر نصب می‌شوند و چراغ‌های روکار که روی دیواره‌ی استخر نصب می‌شوند. تعداد چراغ‌ها به ابعاد و شکل کاسه‌ی استخر و همچنین رنگ روکش داخلی آن بستگی دارد. امروزه، لامپ‌های LED، جایگزین لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی برای نورپردازی استخر شده‌اند. چراغ‌های LED، محدوده‌ی وسیع‌تری را روشن می‌کنند، می‌توانند نور رنگی تولید کنند، دارای برنامه‌ی تغییر رنگ هستند و بادوام، کم مصرف و مقرون به صرفه می‌باشند.

تجهیزات نگهداری از استخر

۹. جارو رباتیک

بهترین و ساده‌ترین روش برای تمیز کردن کاسه‌ی استخرها، استفاده از جاروهای رباتیک استخری است. این جاروها، مستقل از سیستم فیلتراسیون عمل کرده و بدین ترتیب، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و برق می‌شوند. جارو رباتیک استخری معمولاً چندین برنامه برای تمیز کردن استخر دارند. آنها قادرند بدون نیاز به هدایت اپراتور، در تمام جهات در کاسه‌ی استخر شما حرکت کرده و آلودگی‌ها را از کف استخر شما جمع‌آوری کنند. بعضی از مدل‌ها با حرکت روی دیواره‌های استخر، جای خط آب را نیز از روی دیواره پاک می‌کنند.

۱۰. جارو شارژی

جارو شارژی استخر، گزینه‌ای مناسب برای تمیز کردن استخرهای کوچک و جکوزی‌ها به شمار می‌روند. این جاروها، با باتری‌های لیتیومی قابل شارژ کار می‌کنند و از کیسه‌ای بزرگ به منظور جمع‌آوری آلاینده‌ها برخوردار هستند. سَری این جاروها معمولاً به صورت چرخ‌دار است تا جارو به راحتی بر روی سطوح انواع استخرها حرکت کند. برس‌های سرجارو هم به جداسازی ذرات چسبیده به سطوح کمک می‌کنند تا از لکه شدن کاسه‌ی استخر جلوگیری شود. جاروهای شارژی، مجهز به دسته و محلی برای اتصال انواع دسته جاروی استاندارد هستند تا دسترسی آسان به کلیه‌ی قسمت‌های کاسه‌ی استخر امکان‌پذیر باشد.

تجهیزات کنار استخر

۱۱. نردبان

نردبان استخر، یکی از لوازم جانبی استخر است و به افراد کمک می‌کند که وارد آب شده و از آن خارج شوند. از آنجا که نردبان‌ها در تماس با آب حاوی کلر و سایر مواد شیمیایی قرار دارند، باید از جنس متریال مقاوم در برابر خوردگی و رنگ‌زدگی همچون استنلس استیل باشند. علاوه بر این، پله‌هاي نردبان بايد آج دار باشـد تا از سر خوردن شناگران از روی نردبان جلوگیری شود. تعداد پله های نردبان بر حسب عمق استخر تعیین می شود. نردبان‌های استخری از ۲ پله تا ۵ پله موجود هستند.

۱۲. آبنما

آبنمای استخری، علاوه بر زیبایی استخر و محوطه، به خنک شدن آب استخر هم کمک می‌کند. آبنماها در دو مدل روکار و توکار عرضه می‌شوند و جنس بدنه‌ی آنها از استنلس استیل است تا علاوه بر ظاهری چشم‌نواز، از مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی شیمیایی هم برخوردار باشند. در صورتی که می‌خواهید استخر خود را به آبنما مجهز کنید، حتماً پمپی جداگانه برای آن در نظر بگیرید. در غیر این صورت، فشار اضافی به پمپ اصلی استخر وارد می‌شود و ممکن است در عملکرد سیستم فیلتراسیون و گرمایش آب نیز اختلال ایجاد شود.

تنظیم پارامترهای شیمیایی آب و کنترل تجهیزات استخر

۱۳. تابلو برق

این بخش، امکان کنترل روشنایی استخر و محوطه و تجهیزات استخر (پمپ، هیتر و …) را فراهم می‌کند. تابلو برق همچنین شامل بخش‌هایی همچون کلید حرارتی و کلید محافظ جان است که به منظور حفظ ایمنی کاربران و جلوگیری از آسیب وارد شدن به تجهیزات بکار می‌روند. بعضی از تابلو برق‌ها مجهز به تایمر هستند که با استفاده از آن می‌توان ساعات کارکرد پمپ تصفیه‌ی استخر را تنظیم نمود.

۱۴. کلرزن

تجهیزات گندزدایی استخر، آخرین بخشی هستند که آب پیش از بازگشت به کاسه‌ی استخر از آن می‌گذرد. مواد گندزدا، برای نابود کردن میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا به آب اضافه می‌شوند. کلر، متداول‌ترین ماده‌ای است که برای گندزدایی آب استخرهای خانگی بکار می‌رود. موثرترین روش افزودن کلر به آب، استفاده از کلرزن‌های خطی است که در سیستم لوله‌کشی نصب می‌شوند و درست پیش از آنکه آب به کاسه‌ی استخر بازگردد، مقدار کنترل شده‌ای از کلر را به آن اضافه می‌کنند.

همچنین می‌توانید به جای اضافه کردن کلر به آب، از سیستم کلرزن نمکی استفاده کنید. در این سیستم، هیپوکلریک اسید که ماده‌ی گندزدای موثر و قدرتمندی است، از الکترولیز مولکول‌های نمک محلول در آب تولید می‌شود. از آنجا که گندزدایی آب با سیستم الکترولیز نمکی، نیاز به کلر و سایر مواد شیمیایی را به کلی از بین می‌برد، به این روش گندزدایی، chemical-free هم می‌گویند. پیش از نصب کلرزن نمکی، اطمینان حاصل کنید که تجهیزات استخر شما با آب نمک سازگاری دارند.

بهتر است سیستم را به دوزینگ پمپ مجهز کنیم تا میزان تزریق کلر به منظور گندزدایی استخر و همچنین تزریق اسید به منظور تنظیم pH، به صورت خودکار تنظیم شود.

۱۵. مواد شیمیایی استخری

ضدجلبک، یکی از انواع مواد شیمیایی استخری است. شما می‌توانید برای جلوگیری از رشد جلبک، در فواصل زمانی معین به استخرتان محلول ضدجلبک اضافه کنید. همچنین اگر آب استخر شما به رنگ سبز درآمد، می‌توانید از این محصول برای از بین بردن جلبک‌ها و خزه‌های آب استفاده نمایید. استفاده از این محلول در هنگام بازگشایی استخر در آغاز فصل شنا هم به شدت توصیه می‌‌شود.

شفاف‌کننده نیز یکی دیگر از انواع مواد شیمیایی استخری است. این محلول، ذرات بسیار ریزی که در آب استخر باقی می‌مانند و باعث کدر شدن آب می‌شوند را به یکدیگر می‌چسباند. به این ترتیب، ذرات بزرگ‌تری تشکیل می‌شوند که نمی‌توانند از فیلتر عبور کنند و به دام می‌افتند.

گرمایش آب استخر

۱۶. تجهیزات گرمایشی

مبدل‌های حرارتی و هیترهای برقی، از کارآمدترین و به صرفه‌ترین تجهیزات گرمایشی آب استخر به شمار می‌روند. اساس کار مبدل‌های حرارتی بر انتقال غیرمستقیم حرارت از آب گرم یک سیستم گرمایش مرکزی (مثل بویلر یا پنل خورشیدی) به آب استخر است اما هیترهای برقی، آب را با استفاده از انرژی الکتریکی و بدون نیاز به منبعی مثل بویلر یا پکیج گرم می‌کنند.

تجهیزات ایمنی

۱۷. روکش استخر

روکش با جلوگیری از ورود زباله، شاخه و برگ درختان، حشرات مرده و مواردی از این دست، آب استخر را تمیز نگه می‌دارد. علاوه بر این، روکش استخر، مانع از هدررفت گرما و مواد شیمیایی آب بر اثر تبخیر سطحی می‌شود و در نتیجه، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های نگهداری از استخر دارد. روکش‌های استخری معمولاً در دو نوع خورشیدی (حبابدار) و زمستانی (ایمنی) موجود هستند. روکش‌های حبابدار، روی آب استخر شناور می‌مانند. برای جمع کردن این روکش‌ها می‌توان از جمع‌کننده‌های دستی یا اتوماتیک استفاده کرد. نصب روکش‌های زمستانی نیز با استفاده از گیره‌های نگهدارنده صورت می‌گیرد.

روکش‌های اتوماتیک در یک طرف استخر روی جمع‌کننده رول شده و در طرفین استخر به ریل‌های آلومینیومی کوچک متصل می‌شوند. این روکش‌ها توسط کنترل پنل و تنها با وارد کردن کد رمز یا کلید مخصوص، باز و بسته می‌شوند. آنچه روکش‌های اتوماتیک را از روکش‌های معمولی متمایز می‌کند این است که بالاترین سطح ایمنی را به ویژه برای کودکان و حیوانات خانگی فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر، زمانی که روکش اتوماتیک استخر باز باشد، به هیچ عنوان نمی‌توان وارد استخر شد.

با میراب آرین، به شبکه‌ی سراسری فروش لوازم و تجهیزات استخر و جکوزی متصل شوید. برای دریافت مشاوره و لیست قیمت تجهیزات و لوازم استخر با ما تماس بگیرید.

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!