حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

حفظ تعادل شیمیایی و تمیز کردن آب استخر

با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا، استخرهای شنا دوباره در مرکز توجه قرار می گیرند. پیش از آنکه مثل هر سال، دوستان و آشنایانتان را دعوت کنید تا در استخرتان شنا کنند، باید استخرتان را آماده کنید. آب استخر باید تمیز شود و از نظر پارامترهای شیمیایی به تعادل برسد. بدین ترتیب، از بیمار شدن شناگران و بروز مشکلاتی همچون سوزش چشم و التهابات پوستی جلوگیری می‌شود. در این مقاله، به بیان نکاتی درمورد متعادل کردن آب استخر هایی می پردازیم که سیستم گندزدایی آنها از نوع کلرزن نمکی است.

پیش از هرچیز، کلیه ی مواد و تجهیزات مورد نیاز برای بازگشایی آب استخر را آماده کنید؛ از جمله:

  • نمک
  • اسید هیدروکلریک
  • تست کیت

پیش از بازگشایی استخر برای شنا، حتما باید این موارد را انجام دهید:

  • فیلتر را بکواش کنید (فیلترها باید مرتبا بکواش شوند، نه فقط در آغاز فصل شنا)
  • پمپ و سل الکترولیز دستگاه کلرزن را تمیز کنید (اگر رسوب گرفته باشند)
  • چک کنید که تجهیزات به درستی کار کنند
  • موتورخانه را تمیز کنید
  • اگر سنسور pH دارید، آن را کالیبره کنید

بالانس کردن و متعادل نگه داشتن آب استخر برای سلامتی و تندرستی شناگران ضروری است. این امر همچنین باعث می‌شود که گندزدایی آب استخر بهتر انجام شود. به همین دلیل است که بررسی سطح پارامترهای شیمیایی آب با استفاده از تست کیت، یکی از مراحل ضروری و بسیار مهم در فرآیند آماده سازی استخر است.

آب باید از نظر سطح نمک، کلر آزاد و کلر ترکیبی، pH و اسید سیانوریک آزمایش شود. این پارامترها باید در سطحی باشند که در دفترچه ی راهنمای نصب کلرزن نمکی توضیح داده شده است. آب استخر را هر دو روز یکبار آزمایش کنید تا مطمئن شوید که از حالت بالانس خارج نشده باشد؛ به خصوص وقتی میهمانی یا مناسبتی در پیش دارید و قرار است که افراد زیادی در استخر شنا کنند. اگر نیاز بود، باید آب استخر مجددا بالانس شود. می توانید تست کیت و سایر مواد و تجهیزات مورد نیاز را از شرکتی که بطور تخصصی در زمینه ی استخر کار می کند یا از فروشگاه لوازم استخر خریداری کنید.

میزان نمکی که باید به استخر اضافه کنید، به اندازه ی استخر بستگی دارد. معمولا به ازای هر لیتر آب، ۵/۳ تا ۵ گرم نمک به آب اضافه می‌شود. وقتی “آب استخر متعادل شد”، کلرزن نمکی را روشن نگه دارید تا دستگاه، آب استخر را کنترل کرده و تمیز نگه دارد.

سایر نکاتی که باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:

  • کلرزن نمکی باید چند ساعت در روز روشن باشد؟ اشعه ی فرابنفش خورشید، کلر را از بین می برد. بنابراین، باید دید که آب استخر شما چند ساعت در روز در معرض تابش نور خورشید قرار دارد. در فصل اوج گرما، کلرزن باید ۸ تا ۱۲ ساعت در روز روشن باشد. اگر روکش استخر را کنار می زنید، توصیه می شود که کلرزن از طلوع تا غروب آفتاب یکسره کار کند.
  • اگر در طول فصل زمستان، گرد و خاک و آشغال در استخر جمع شده باشد، توصیه می شود که شیر چندراهه ی فیلتر را در حالت WASTE تغییر دهید. این فرآیند فقط در مواردی اجرا می شود که مقدار زیادی کثیفی و آشغال در استخر جمع شده باشد. یعنی هنگامی که مقدار کثیفی و آشغال آنقدر زیاد باشد که جاروی رباتیک استخری نتواند آن را جمع کند. در این صورت، نمی توان استخر را فقط با عبور دادن آب از سیستم فیلتراسیون تصفیه کرد. بخشی از آب استخر باید مستقیماً از کاسه ی استخر تخلیه شود. پمپ، آب کثیف را از کاسه ی استخر مکش کرده و آن را مستقیماً به فاضلاب می فرستد.

پس از اینکه آب کثیف تخلیه شد، سطح آب استخر باید به حالت اولیه بازگردد. همچنین باید آب استخر را از نظر پارامترهای شیمیایی بالانس کنید. در استخرهای اسکیمری، پمپ حتما باید در طول فرآیند تخلیه با حداکثر توان کارکند. یعنی قبل از آنکه سطح آب به زیر اسکیمرها برسد، باید فرآیند تخلیه پایان یابد. اگر هنوز هم گرد و خاک و آشغال در استخر باقی مانده باشد، باید این پروسه را روز بعد (زمانی که آب به سطح اولیه اش بازگشته باشد) تکرار کرد.

  • اگر جلبک در استخر رشد کرد، فرآیند شوک کلر را اجرا کنید. در فرآیند شوک کلر، میزان کلری که به آب استخر اضافه می شود، دو یا چند برابر میزان معمول است. با اجرای این فرآیند، کلر آزاد در آب تولید شود و جلبک ها را از بین می برد. شوک کلر درصورتی توصیه می شود که استخر به مدتی طولانی (مثلا در طول زمستان) به حال خود رها شده باشد. یعنی آب استخر را به مدت طولانی آزمایش و بالانس نکرده باشید. اگر استخر شما دستگاه کلرزن نمکی داشته باشد، کلر آزاد بطور مداوم از طریق الکترولیز آزاد می شود. فقط کافیست دکمه ی Turbo را به مدت ۱۲ ساعت روشن بگذارید. اگر آب استخر بالانس باشد، حالت Turbo مشکل رشد جلبک های استخری را رفع می کند.
  • اگر استخرتان سرریزی است، مطمئن شوید که نشتی ندارد. اگر استخر نشتی داشته باشد، سطح نمک آن به سرعت و به میزان قابل ملاحظه ای افت می کند. نشتی آب استخر، این موارد را به دنبال دارد: میزان مواد شیمیایی مورد استفاده افزایش پیدا می کند، شوری آب افزایش می یاید، تولید کلر کاهش پیدا می کند، مصرف اسید (تا یک ظرف در هفته) بالا می رود و در اثر افزایش مصرف اسید، رسوبات افزایش می یابند. بنابراین، پیدا کردن محل نشتی و رفع آن در اسرع وقت از اهمیت بالایی برخوردار است.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!