بخار ساز برقی سونا

تفاوت‌های دیگ بخار با بخارساز برقی

شما می‌توانید مطلب زیر در رابطه با تفاوت‌هاي ديگ بخار با بخار ساز برقي را در قالب پادکست آموزشي ArianPoolCast022 بشنويد:

تفاوت‌های دیگ بخار با بخارساز برقی

امروزه، به ویژه در پروژه‌های خانگی و خصوصی، هیترهای برقی سونا خشک و بخارسازهای برقی، جایگزین هیترهای گازی و دیگ‌های بخار شده‌اند. از دلایل این امر می‌توان به نصب آسان و کم‌هزینه، ابعاد کوچک و مناسب و ایمنی و راندمان حرارتی بالای این دستگاه‌های برقی اشاره کرد. در ادامه، ابتدا دیگ‌های بخار را از ابعاد مختلف با بخارسازهای برقی مقایسه می‌کنیم و سپس، به مزایای هیترهای برقی سونا بخار نسبت به هیترهای گازی می‌پردازیم.

جانمایی دیگ بخار:

جهت راه‌اندازی سونای بخار توسط دیگ بخار، در ابتدا بایستی اتاقی حداقل ۲×۲ متر جهت نصب دیگ تعبیه شود یا دیگ در محل تصفیه خانه یا موتورخانه جانمایی گردد. این در حالی است که با توجه به ابعاد کوچک و مناسب بخارساز برقی سونا، امکان نصب این دستگاه در کمترین فضای ممکن، ترجیحا نزدیک اتاق سونا، میسر می‌باشد.

نیاز به نصب دودکش دیگ بخار:

از دیگر الزامات دیگ‌های بخار، فراهم کردن مسیری جهت اجرای دودکش مشعل و همچنین اجرای لوله‌کشی گاز به محل نصب مشعل است. این امر باعث افزایش هزینه‌های اولیه و فضای مورد نیاز جهت نصب دستگاه می‌شود. برای دستگاه‌های برقی، تنها نیازمند کابل کشی به محل نصب دستگاه هستیم و همین موضوع باعث می‌شود که کار نصب این دستگاه‌ها، به صورتی سریع‌تر، ساده‌تر و کم هزینه‌تر انجام شود.

ایمنی:

در صورت عدم رعایت موارد استاندارد و ایمنی در اجرای لوله‌کشی گاز مصرفی و دودکش دیگ بخار، ممکن است خطرات جبران ناپذیری در زمان بهره‌برداری رخ دهد. همچنین با توجه به اینکه دیگ بخار دارای فشار کاری بالایی است، در صورتی که قطعات و جزئیات مورد استفاده از مواد غیر استاندارد باشند، خطر انفجار را در پی خواهد داشت. در ضمن، دیگ‌های بخار به علت فشار کاری بالا باید هر سال مورد تست هیدرواستاتیک قرار گیرند تا از صحت عملکرد و مقاومت بدنه‌ی دیگ اطمینان حاصل شود.

دستگاه‌های بخارساز برقی دارای فشار کاری پائین هستند. با این حال، در این دستگاه‌ها، شیر اطمینان با فشار پائین تعبیه شده است تا ظریب ایمنی دستگاه بالاتر رود. استفاده از تابلو برق استاندارد و تجهیزات کنترلی مناسب و همچنین اتصال به سیستم ارتینگ استاندارد در دستگاه‌های برقی، ایمنی کامل را در پی خواهد داشت.

راندمان حرارتی:

دودکش دیگ بخار باعث خروج مقداری از حرارت تولید شده توسط دیگ می‌شود و همین امر راندمان آن را کاهش می‌دهد. اما در بخارساز برقی، انرژی برق مستقیما در المنت به حرارت تبدیل شده و باعث می‌شود که این دستگاه‌ها از راندمان حرارتی بسیار بالایی برخوردار بوده و پرت حرارتی کمتری داشته باشند.

به همین ترتیب، هیترهای برقی سونا خشک هم مزایای قابل توجهی نسبت به کوره‌های گازی دارند:

جانمایی بخارساز برقی:

هیتر برقی در داخل سونا نصب می‌شود و فضای اشغال شده توسط آن بسیار کم است. در صورتی که بخواهیم از کوره‌ی گاز سوز استفاده کنیم، نمی‌توان آن را به طور کامل در اتاق سونا قرار داد و نیاز است که مشعل آن را خارج از سونا، محلی دقیقا چسبیده به اتاق سونا، جانمایی کنیم. همچنین باید برای مشعل کوره، لوله کشی گاز و دودکش تعبیه کنیم.

راندمان مصرفی:

همچون بخارساز برقی، راندمان مصرفی هیترهای خشک نیز نسبت به کوره های گازی بسیار بالاتر بوده و نصب آن‌ها سریع، آسان و کم هزینه‌تر می‌باشد.

تعمیر و نگهداری:

مشعل کوره، نیازمند نگهداری و تعمیر است ولی در هیتر برقی، تنها المنت دستگاه است که ممکن است هرازگاهی نیازمند تعمیرات باشد. مهمترین نکته در مورد هیتر برقی این است اگر آب زیادی روی المنت‌ها پاشیده شود، به آنها آسیب وارد می‌شود. بهتر است با اسپری روی آنها آب بپاشیم یا از مدل‌هایی که دارای بخارساز هستند استفاده کنیم.

نصب دستگاه:

هیتر برقی در داخل سونا نصب می‌شود و فضای اشغال شده توسط آن بسیار کم است. در صورتی که بخواهیم از کوره‌ی گاز سوز استفاده کنیم، نمی‌توان آن را به طور کامل در اتاق سونا قرار داد و نیاز است که مشعل آن را خارج از سونا، محلی دقیقا چسبیده به اتاق سونا، جانمایی کنیم. همچنین باید برای مشعل کوره، لوله کشی گاز و دودکش تعبیه کنیم.

ظاهر دستگاه:

بی شک هیترهای برقی که از استنلیس استیل ساخته شده، طراحی خیره کننده‌ای دارند و در سونا تعبیه می‌شوند از کوره‌هایی که با آجر تزیین شده‌اند جذاب‌تر هستند.

مزایای سونا بخار

سونا بخار، از جمله امکاناتی است که علاوه بر باشگاه‌ها و مراکز ورزشی، به صورت خانگی نیز در دسترس می‌باشد. تفاوت اصلی آن با سونا خشک در این است که دمای اتاق سونا بخار از ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر نمی‌رود اما رطوبت آن، در سطح بسیار بالایی (حدود ۱۰۰٪) حفظ می‌شود. کاربران می‌توانند روی نیمکت های سنگی سونا بخار بنشینند یا دراز بکشند و با استنشاق بخار گرم، آرامش پیدا می‌کنند. هیتر سونا بخار یا بخارساز سونا، دستگاهی است که بخار را تولید می‌کند؛ به این صورت که آب موجود در مخزن دستگاه، به نقطه‌ی جوش می‌رسد و سپس، بخارِ حاصل در فضای بسته‌ی اتاق سونا آزاد می‌شود.

سونا بخار، فواید زیادی برای سلامتی دارد چراکه بخار آب، به پاکسازی جسم و روح کمک می‌کند. سم‌زدایی از بدن، پاکسازی منافذ پوست، رفع گرفتگی عضلات، بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن در بدن، کاهش استرس و باز کردن مجاری تنفسی، از جمله اثرات مثبتی به شمار می‌روند که با سونا بخار مرتبط هستند.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!