ساخت استخر

ساخت استخر

ساخت استخر شنا: مقایسه‌ی مراحل ساخت استخرهای بتنی و فایبرگلاس

مراحل ساخت استخر بتنی

متوسط​​ چارچوب زمانی ساخت استخر بتنی: ۳ تا ۶ ماه

 مرحله ۱: گودبرداری

این مرحله برای هر دو نوع استخر توکار مشابه است. زمین حفاری می‌شود و خاک حاصل از آن یا به خارج از سایت منتقل می‌شود و یا در محل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدت زمان: از چند ساعت تا دو روز؛ بسته به اندازه استخر، تجهیزات مورد استفاده، نوع خاك و وسایل تخلیه آوار

چارچوب زمانی در پروژه: روز اول

 مرحله ۲: آرماتوربندی

آرماتور بندی استخر

بتن، دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی است؛ به این معنی که در برابر نیروهای خردکننده، مقاوم است. با این حال، بتن، مقاومت کششی نسبتاً پایینی دارد؛ به این معنی که به‌طور طبیعی، به‌خوبی منعطف یا خم نمی‌شود. افزودن فولاد به سازه‌‌های بتنی (مانند استخرهای شنا)، توانایی سازه برای انعطاف‏پذیری و حرکت با محیط اطراف را افزایش می‌دهد. قفسی از جنس میله‌‌های فولادی که آرماتور (میلگرد) نامیده می‌شوند، به هم بسته شده و درنهایت در بدنه بتنی قرار داده می‌شود. آرماتوربندی، شبکه‌ای مقاوم ایجاد کرده و به جلوگیری از آسیب ساختاری کمک می‌کند.

مدت زمان: ۱ تا ۲ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته اول

 مرحله ۳: لوله‌کشی استخر

لوله کشی استخر شنا

قبل از اجرای بدنه‌ی بتنی، لوله‌‌های لازم برای گردش آب استخر نصب می‌شوند. بیشترِ این لوله‌کشی قبل از مرحله‌ی آرماتوربندی انجام می‌‏شود. با این حال، در بعضی از پروژه‌ها، نصب لوله‌کشی پس از مرحله‌ی آرماتوربندی انجام می‌شود. این لوله‌کشی باید در هنگام اجرای بدنه بتنی پوشیده شود و تحت آزمون فشار قرار گیرد. توصیه می‌شود که برای لوله کشی استخر‌ها از لوله و اتصالات یو پی وی سی UPVC استفاده شود. این محصولات از بروز نشتی در استخر جلوگیری می‌کنند و در برابر زنگ زدگی و خوردگی ناشی از آب حاوی کلر و سایر مواد شیمیایی استخری مقاوم هستند.

مدت زمان: ۱ تا ۲ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته اول تا دوم

توجه: به طور معمول، بررسی لوله‌کشی و آرماتوربندی، در این مرحله و قبل از اجرای بدنه بتنی ضروری است.

مرحله ۴: اجرای بدنه بتنی

اجرای بدنه بتنی استخر

تا این مرحله، پروژه ساخت استخر احتمالاً برای چند روز تا دو هفته در جریان بوده است و اکنون زمان آن است که بدنه استخر در جای خود قرار بگیرد. اصطلاحات Gunite و Shotcrete، دو فرآیند متفاوت برای اجرای بدنه بتنی را توصیف می‌کنند. در طول این مرحله، بتن با یک نازل به کف و دیواره‌ها، پاشیده شده و سپس، با استفاده از ابزاری همچون تیغه‌ و ماله، صاف می‌شود. این فرآیند، طولانی، پُرسروصدا و دارای کثیف‏ کاری است. اغلب برای جلوگیری از پاشیده شدن بتن به نواحی اطراف، صفحات پلاستیکی نصب می‌شوند.

مدت زمان: ۱ تا ۲ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته اول تا دوم

عمل آمدن بتن، ۲۸ روز زمان می‌برد. بسیاری از مردم به ‌اشتباه بر این باورند که بتن “خشک می‌شود” اما درواقع، بتن همان‌طور که سفت می‌شود، عمل هم می‌آید. عمل‏ آمدن، فرآیندی است که در آن، مولکول‌‌های خاصی در سیمان با آب هیدراته می‌شوند. هرچه بتن بیشتر هیدراته شود یا عمل آید، قوی‏تر می‌شود. ۲۸ روز طول می‌کشد تا بتن بطور کامل عمل بیاید و بهترین عمل‏ آوری هنگامی حاصل می‌شود که به سطح آن، آب پاشیده شود. درنتیجه، در طول این دوره‌ی ۲۸ روزه، بدنه بتنی استخر باید روزی دو تا سه بار آب‏پاشی شود.

مدت زمان: ۲۸ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته‌‌های سوم تا دهم

مرحله ۵: آب‌‏بندی

این مرحله، شامل فرآیندی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. محصولات مورد استفاده برای آب‌بندی، بدنه استخر را رخنه‏‌گیری کرده و از عبور آب از سازه جلوگیری می‌کنند. پس از صاف کردن قسمت‌‌های ناهموار بدنه و تمیز کردن کلیه‌ی سطوح، مواد ضد آب را روی سطوح اسپری کرده و یا با استفاده از غلطک، این مواد را روی سطوح کار می‌کنند.

مدت زمان: ۱ تا ۳ روز

چارچوب زمانی در پروژه: در طول فرآیند عمل ‏آمدن ۲۸ روزه

مرحله ۶: کاشی‌کاری و هره‌‏بندی دیواره استخر

کاشی کاری و هره بندی دیواره استخر

از آنجا که سطح استخرهای بتنی متخلخل است و در خط آب دچار لکه می‌شود، نیاز است که قسمت بالایی دیواره‌ی استخر، کاشی‌کاری شود. هره‏‌بندی، به معنای حاشیه‌‏گذاری با استفاده از بتن یا سنگ در اطراف محیط استخر است که حد فاصل استخر و پاسیو را مشخص می‌کند. کاشی‌کاری و هره‏‌بندی معمولاً به صورت هم‌زمان و توسط یک گروه یا پیمانکار انجام می‌شوند.

مدت زمان: ۳ روز تا ۲ هفته

چارچوب زمانی در پروژه: هفته یازدهم

 مرحله ۷: نصب پاسیو

اکنون‌که بدنه‌ی استخر تا اندازه‌ای تکمیل‌شده به نظر می‌رسد، زمان آن است که پاسیوی اطراف آن نصب شود. در طول این مرحله، بستر پاسیو، با جاگذاری و فشرده‌سازی سنگ آماده می‌شود. سپس پاسیو که معمولاً از جنس بتن، سنگفرش و یا سنگ طبیعی است، نصب می‌شود.

مدت زمان: ۱ تا ۲ هفته

چارچوب زمانی در پروژه: هفته دوازدهم

مرحله ۸: اندودکاری

اندود کاری استخر

آخرین مرحله‌ی ساخت استخر، شامل پرداخت سطح داخلی استخر است. این کار معمولاً با اندودکاری انجام می‌شود که ترکیبی از سیمان، ماسه، پودر سنگ مرمر، رنگ‌دانه و آب است. این ماده بر روی بدنه استخر پاشیده شده و سپس ماله‌کشی می‌شود تا سطحی صاف و مسطح حاصل شود. انواع دیگری از پرداخت‌ مانند  Pebble-Tec (نوعی سنگ‌دانه برای پرداخت استخر) یا  Diamond Brite(مخلوطی از کوارتز، سیمان، کوارتز رنگی و … برای پرداخت استخر) به روشی مشابه بر روی سطح مالیده می‌شوند اما پس از ماله‌کشی، کِرِم روی سطح، برداشته می‌شود تا سنگ‌دانه‌های تزئینی درون مخلوط آشکار شوند. هنگام پُرکردن استخرهای بتنی حتماً به یاد داشته باشید که هرگز جریان آب را تا زمانی که به خط کاشی برسد، متوقف نکنید زیرا این امر می‌تواند دور تا دور کاسه‌ی استخر، لکه بر جای بگذارد که پاک ‏کردن آن مشکل خواهد بود.

مدت زمان: ۱ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته دوازدهم

مرحله ۹: راه‌اندازی استخر بتنی

بسیار مهم است که پس از “ساخت استخر” و راه‌اندازی اولیه، پارامترهای شیمی آب به‌طور روزانه مورد تست قرار بگیرند و در صورت لزوم، با استفاده از مواد شیمیایی مناسب به محدوده‌ی مجاز برسند. دلیل این امر این است که سطح اندود، دوره‌ی ۲۸ روزه‌ی عمل‌آوری را طی نکرده است و درصورتیکه آب استخر از نظر پارامترهای شیمی به تعادل نرسیده باشد، این سطح دچار آسیب و لکه می‌شود. استخر باید همچنین حداقل در ۱۰ روز نخست پس از پُرکردن، دو بار در روز بُرس‏‌زنی شود تا گرد و غبار اندود از سطح پاک شود. نباید تا زمانی که گرد و غبار اندود بطور کامل از بین نرفته است، سیستم گرمایش استخر را راه‌اندازی کنید. همچنین حداقل به مدت ۴۸ ساعت، نباید کلرزنی انجام شود. شناگران باید تا متعادل‏شدن آب، از ورود به استخر خودداری کنند. حتماً دستورالعمل‌‌های کتبی ویژه‌ برای راه‌اندازی استخر بتنی را از منابع قابل‌اعتماد تهیه کنید.

مدت زمان: ۱۰ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته چهاردهم

استخر فایبرگلاس

استخر فایبرگلاس، سازه‌ای یک تکه‌ است که به ‌طور کامل از فایبرگلاس ساخته می‌شود. اما همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، استخر بتنی دارای چارچوبی از میله‌های فولادی (میلگرد) است که روی آن، بتن پاشیده شده و برای دوام و زیبایی، با گچ پوشانده می‌شود.

کاسه‌ی استخر فایبرگلاس، شامل شش لایۀ مختلف از رزین و فایبرگلاس است که همگی با یکدیگر ترکیب شده‌اند:

مواد تشکیل دهنده استخر فایبرگلاس

ضخامت کاسه‌ی استخرهای بتنی، ۵ تا ۶ اینچ (شامل میلگرد) است. این در حالی است که ضخامت کاسه‌ی استخر فایبرگلاس معمولاً سه هشتم اینچ است و در عین حال، بادوام‌تر از سایر انواع استخر هستند.

ژلکوت

روکش داخلی استخر، درواقع لایه‌ای است که پس از آماده شدن و نصب استخر، در معرض دید قرار دارد. این لایه از جنس ژلکوت است که پس از فرآیند پلیمریزاسیون، سفت می‌شود. این پوشش، بسیار صیقلی و بادوام است. ویژگی‌های این لایه از جمله مقاومت آن در برابر جلبک، مزایای بسیاری برای نگهداری این استخرها در طولانی مدت دارد.

رزین

فایبرگلاس خرد شده‌ای که برای ساخت استخرهای فایبرگلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد، با رزین وینیل استر یا رزین پلی استر ترکیب می‌شود. رزین به ‌عنوان چسب عمل می‌کند و باعث چسبیدن خرده‌های فایبرگلاس به هم و به دیگر لایه‌های کاسه‌ی استخر می‌شود.

فرض کنید که می‌خواهیم برای درست کردن کاردستی، از یک بادکنک به عنوان قالب استفاده کنیم. پیش از چسب ‏کاری، روزنامه را خُرد کرده و با چسب مخلوط می‌کنیم. می‌توانیم چسب را به‏ تنهایی به بادکنک بمالیم اما زمانی که خشک شود و بادکنک را بترکانیم، چسب نمی‌تواند به‌خوبی شکل خود را حفظ کند چراکه از مقاومت ساختاری برخوردار نیست. از طرف دیگر، نوارهای روزنامه به تنهایی به بادکنک نمی‌چسبند چون قابلیت چسبندگی ندارند. اما اگر روزنامه را با چسب مخلوط کنیم، هم چسبندگی داریم و هم استحکام. درمورد استخرهای فایبرگلاس هم قضیه همین است. خرده‌های فایبرگلاس باعث استحکام ساختاری شده و رزین هم باعث می‌شود که خرده‌های فایبرگلاس به هم بچسبند.

به دلیل ضدآب بودن رزین وینیل استر، اولین لایه از فایبرگلاس خرد شده را با این نوع رزین مخلوط می‌کنند. در غیر این صورت، لایه های داخلی فایبرگلاس، آب را به خود جذب کرده که باعث بروز حباب (تاول اسمزی) در ژلکوت می‌شود.

لایه‌ی ژلکوت بدون تاول اسمزی و با تاول اسمزی

لایه‌ی ژلکوت بدون تاول اسمزی و با تاول اسمزی

کنترل کیفی

برای تضمین کیفیت استخرهای فایبرگلاس، سازنده باید هرگونه ترک یا عدم انسجام در کاسه‌ی استخر را شناسایی کند. علاوه بر این، سازنده می‌بایست کاسه‌ی استخر را وزن کند. بدین ترتیب، اطمینان حاصل می‌شود که وزن آن در محدوده‌ی قابل قبولی قرار دارد و اختلاف وزنی آن با میزان پیش بینی شده در مرحله‌ی طراحی، در حدود ۵ درصد است. اگر اختلاف وزن نهایی استخر از میزان پیش بینی شده، بیشتر یا کمتر از ۵ درصد باشد، احتمال می‌رود که متریال مورد استفاده دارای ایراد باشند یا کمتر یا بیشتر از میزان مناسب، مورد استفاده قرار گرفته باشند.

فرآیند دو بخشی

فرآیند استخر فایبرگلاس شامل دو مرحله‌ی کاملاً مجزاست: تولید و نصب. برخلاف استخرهای بتنی که هم‌زمان با ساخت، نصب می‌شوند، استخرهای فایبرگلاس را پیش از نصب، بطور کامل در کارخانه تولید می‌کنند. سپس، کاسه‌ی استخر به محل نصب منتقل شده و طی چند هفته نصب می‌شود. به همین دلیل است که پروسه‌ی نصب بسیار کوتاه است.

مراحل ساخت استخر فایبرگلاس

از آنجا که استخرهای فایبرگلاس در کارخانه تولید می‌شوند، کاربر نمی‌تواند این قسمت را ببیند. فرآیند تولید به این شرح است:

  • ژلکوت بر روی قالب اسپری می‌شود
  • فایبرگلاس خرد شده همراه با رزین وینیل استر به کار برده می‌شود
  • فایبرگلاس خرد شده همراه با رزین پلی استر به کار برده می‌شود
  • رشته‌های بافته شده برای استحکام بیشتر در نقاط تنش به کار برده می‌شوند
  • از موادی با ساختار لانه زنبوری به عنوان تکیه‌گاه برای دیواره‌های جانبی استفاده می‌شود
  • لایه‌ی آخر فایبرگلاس با زرین پلی استر به کار برده می‌شود
  • عمل‌آوری کاسه‌ی استخر درون قالب انجام می‌شود
  • کاسه‌ی استخر از قالب جدا می‌شود
  • اضافه‌های فایبرگلاس بریده می‌شود

کنترل کیفی کاسه‌ی استخر انجام می‌شود

نصب استخرهای فایبرگلاس

متوسط​​ چارچوب زمانی ساخت استخر فایبرگلاس: ۲ تا ۴ هفته

مرحله ۱: گودبرداری

گود برداری برای ساخت استخر شنا

هنگام گودبرداری برای ساخت استخر فایبرگلاس، به ‌طور معمول عرض حفره باید در حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر بیشتر از عرض استخر باشد تا فضای کافی برای قراردادن استخر وجود داشته باشد و از پُرشدن مجدد کناره‌های استخر نیز اطمینان حاصل شود. گودال در حدود ۱۰ سانتی متر عمیق‌تر از عمق استخر حفاری می‌شود تا فضای کافی برای بستر سنگی استخر فراهم باشد.

مدت زمان: ۳ ساعت تا یک روز

چارچوب زمانی در پروژه: روز اول

مرحله ۲: تحویل استخر

تحویل استخر فایبرلاس

معمولاً همان روز اول، استخر با تریلر به محل منتقل شده و با یک وسیله مکانیکی، پایین آورده می‌شود. گاهی اوقات، در صورت لزوم و بسته به شرایط، از تجهیزات دیگری مانند جرثقیل یا لیفتراک استفاده می‌شود. استخر بر روی زمین قرار می‌گیرد تا در روند آماده‌سازی برای استقرار، لوله‌کشی شود.

مدت زمان: ۱ تا ۲ ساعت

چارچوب زمانی در پروژه: روز اول

مرحله ۳: آماده‌سازی بستر سنگی استخر و لوله‌کشی

آماده سازی بستر سنگی و لوله کشی استخر
لوله کشی استخر فایبرگلاس

معمولاً تا اواسط ظهر، حفاری تکمیل می‌شود و کاسه‌ی استخر فایبرگلاس نیز به محل نصب انتقال پیدا می‌کند. بخشی از گروه، بستر سنگی گودال را آماده می‌کنند و بخشی دیگر، مشغول لوله‌کشی استخر می‌شوند.

مدت زمان: ۲ ساعت

چارچوب زمانی در پروژه: روز اول

مرحله ۴: استقرار و ترازکردن استخر

استقرار و تراز کردن استخر

در پایان روز اول یا در ابتدای روز دوم، کاسه‌ی استخر فایبرگلاس در گودال قرار می‌گیرد و اطمینان حاصل می‌شود که دقیقاً در محل مناسب قرار گرفته و کاملاً تراز است.

مدت زمان: ۱ تا ۲ ساعت

چارچوب زمانی در پروژه: روز اول یا دوم

مرحله ۵: پُرکردن پیرامون استخر و پُرکردن استخر با آب

پر کردن پیرامون استخر

هنگامی‌که استخر تراز شد، پُرکردن مجدد کناره‌های استخر با سنگ شروع می‌شود. این کار، همزمان با پر کردن استخر با آب انجام می‌شود. حفظ اختلاف ۳۰ سانتی متری میان ارتفاع موادی که برای پر کردن کناره‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و ارتفاع آب داخل کاسه، باعث می‌شود که فشار در هر دو طرف، برابر باشد. بستر سنگی پله‌‌ها و نیمکت‌‌ها نیز فشرده‌سازی می‌شوند تا هرگونه حفره‌ای بسته شود. اطراف استخرهایی که دارای لبه‌های مخصوص برای آفتاب گرفتن هستند، اغلب با ماده‌ای به نام FLOWABLE پُر می‌شود که مخلوطی دوغابی از سیمان، ماسه و آب است. این ماده، سفت شده و بستری محکم ایجاد می‌کند.

مدت زمان: ۲ تا ۶ ساعت

چارچوب زمانی در پروژه: به‌طور معمول روز دوم

توجه: بازرسی اتصالات موردنیاز است

مرحله ۶: نصب پاسیو

هنگام انجام محوطه ‏سازی در اطراف استخر فایبرگلاس، ضروری است که حداقل ۳۰ سانتی‌متر بتن در اطراف استخر بریزید. همچنین بهترین روش این است که با استفاده از ابزار مناسب، بدنه استخر و بتن اطراف را به هم متصل کنید.

مدت زمان: ۱ تا ۲ هفته

چارچوب زمانی در پروژه: هفته دوم تا سوم

مرحله ۷: راه‌اندازی استخر فایبرگلاس

روکش داخلی استخرهای فایبرگلاس در کارخانه نصب می‌شود و بخش جدایی‌ناپذیری از کاسه‌ی استخر است. به همین دلیل، این روکش کاملاً عمل‌آوری شده است و از لحظه‌ای که تولید می‌شود، آماده شنا می‌باشد. هنگامی‌که استخر پر شد و سیستم پمپ و فیلتر به کار افتاد، آب باید از لحاظ شیمیایی به تعادل برسد و مطابق آن، فیلتر هم باید بکواش شود.

مدت زمان: ۱ تا ۲ روز

چارچوب زمانی در پروژه: هفته دوم تا چهارم

مزایای استخرهای فایبرگلاس

نصب سریع

نصب یک “استخر فایبرگلاس” معمولی، به ‌طور معمول، ۳ تا ۶ هفته به طول می‌انجامد. برای مقایسه، نصب یک استخر بتنی ممکن است ۳ تا ۶ ماه زمان ببرد.

دوام بالا

فایبرگلاس به ‌اندازه‌ای مستحکم است که هیچ گونه نگرانی در مورد سوراخ شدن ژلکوت یا ترک برداشتن سازه به دلیل استفاده‌ی روزانه از آن وجود ندارد. درصورتیکه ساخت و نصب استخر فایبرگلاس و همچنین نگهداری از آن به صورت صحیح و اصولی شود، نیازی به بازسازی ژلکوت پیدا نمی‌کند.

نیاز کم به تعمیر و نگهداری

ژلکوت استخر فایبرگلاس، غیرمتخلخل بوده و بنابراین، نیازی به برس‏کشی هفتگی سطوح یا استفاده از انواع مواد شیمیایی برای از بین بردن جلبک‌ها وجود ندارد. این در حالی است که نقطه ضعف استخرهای بتنی دقیقاً همین است.

فایبرگلاس همچنین بر تعادل شیمیایی آب تأثیری نداشته و بنابراین نیازی به اضافه کردن اسید برای به تعادل رساندن سطح pH وجود ندارد.

هزینه پایین نگهداری

استخرهای فایبرگلاس، به برق و مواد شیمیایی کمتری برای نگهداری نیاز دارند. این موضوع نه‌ تنها موجب می‌شود که وقت و انرژی کمتری صرف نگهداری این استخرها شود، بلکه هزینه‌ها را نیز پایین می‌آورد. علاوه بر این، نیازی به بازسازی یا تعویض ژلکوت استخرهای فایبرگلاس نیز وجود ندارد.

هزینه های نگهداری استخر

جذابیت

استخرهای فایبرگلاسی که در گذشته تولید می‌شدند، بسیار ساده بودند و ظاهر چندان زیبایی نداشتند. اما در حال حاضر، شما می‌توانید با ژلکوت‌های رنگی، حوضچه‏‌های آبگرم، کاشی‌های سرامیکی، محل‌هایی برای حمام آفتاب، آب‌نماها و چراغ‌های LED، استخری مطابق با سلیقه‌ی خودتان داشته باشید.

سازگاری با سیستم کلرزن نمکی

نمک مورد استفاده برای سیستم‌های الکترولیز نمکی، باعث بروز خوردگی در بتن می‌شود. این در حالی است که استخرهای فایبرگلاس با این سیستم‌ها سازگاری دارند و کسانی که استخر فایبرگلاس دارند می‌توانند از مزایای سیستم کلرزن نمکی از جمله کیفیت بالای آب و نگهداری کم، بهره ببرند.

معایب استخر فایبرگلاس

محدودیت در ابعاد و شکل استخر

از آنجا که سازندگان می‌بایست کاسه‌ی استخر را به محل نصب منتقل کنند، محدودیت‌های حمل و نقل باعث می‌شود که استخرهای فایبرگلاس معمولاً حداکثر ۵ متر عرض، ۱۲ متر طول و نیم متر عمق داشته باشند. از آنجا که این استخرها از قالب‌های از پیش ‏طراحی شده ساخته می‌شوند، گزینه‌های کمتری برای ابعاد و شکل آن‌ها وجود دارد.

میراب آرین، به صورت تخصصی در زمینه‌ی تامین و فروش تجهیزات و لوازم استخر، سونا و جکوزی فعالیت می‌کنید. اگر در زمینه‌ی تجهیزات استخرهای خانگی، نیاز به مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید.

یکی از مراحل ساخت استخر، انتخاب و نصب تجهیزاتی نظیر پمپ، فیلتر تصفیه، مبدل حرارتی و تجهیزات گندزدایی است. پمپ تصفیه استخر، قلب استخرهای شنا و جکوزی‌هاست که آب را وارد خط مکش سیستم فیلتراسیون می‌کند و آن را از تجهیزات مختلف عبور می‌دهد تا تصفیه، گرمایش و گندزدایی آب انجام شود. برای ساخت بدنه و اجزای اصلی پمپ استخر، از جمله شفت و پروانه، از متریال مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی و زنگ‌زدگی استفاده می‌شود. پمپ‌های تصفیه یا باید از نوع پیش‌فیلتردار باشند و یا باید به سبد پیش‌فیلتر مجهز شوند. 

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!