استخر سرپوشیده یا استخر روباز

استخر سرپوشیده یا استخر روباز ؟ هر آن چیزی که باید بدانید

آیا در مسیر تصمیم‌گیری درمورد نصب استخر فایبرگلاس هستید؟

احتمالاً در این مسیر، به موضوع استخر سرپوشیده یا استخر روباز برخورد کرده‌اید و بر سر اینکه استخر را در داخل ساختمان نصب کنید یا در فضای باز، دچار تردید شده‌اید. اگر هنوز نتوانستید درمورد این موضوع به نتیجه برسید، می‌خواهیم به شما کمک کنیم که تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است.

در این مطلب، مزایا و معایب استخر سرپوشیده یا استخر روباز را فهرست می‌کنیم و نکات کلیدی را که باید در نظر بگیرید، بیان می‌کنیم. امیدواریم در پایان این مطلب بتوانید در مورد اینکه آیا استخر سرپوشیده یا روباز برای نیازهای شما مناسب است، به نتیجه‌ای قطعی برسید.

بیایید با موضوعی شروع کنیم که ۹۹٪ خریداران استخر ابتدا در مورد آن می‌پرسند: هزینه‌ی نصب و راه‌اندازی استخر.

قیمت استخر سرپوشیده

قیمت یک استخر سرپوشیده، معادل هزینه‌ی استخر روباز به اضافه هزینه‌های سالن استخر است. برای یک استخر سرپوشیده، فقط یک فضای سرپوشیده با چهار دیوار و یک در کافی نیست. بلکه به سالنی با سیستم تهویه، رطوبت‌گیر و سیستم گرمایش و سرمایش برای کنترل بهینه‌ی دما و رطوبت و عایق‌بندی کافی نیاز دارید. و کار در اینجا به پایان نمی‌رسد.

استخر سرپوشیده یا استخر روباز در میراب آرین

تمام استخرهای سرپوشیده نیز به مبدل حرارتی و روکش استخر نیاز دارند. مبدل حرارتی استخر، تضمین می‌کند که آب استخر همواره در دمای آسایش باشد و روکش استخر هم می‌تواند به کنترل رطوبت کمک کند. حتی اگر فضای سرپوشیده‌ای که می‌خواهید استخر را در آن بسازید، از قبل آماده باشد هم هزینه ساخت یک استخر سرپوشیده همچنان بالاتر خواهد بود.

هزینه‌ ساخت استخر فایبرگلاس سرپوشیده

فرض کنید که می‌خواهید استخر خود را به یک ساختمان آماده اضافه کنید و آن را مثلاً در زیرزمین خانه بسازید. همچنان باید مقدار مبلغی را صرف به‌روزرسانی تهویه، روشنایی، عایق و سیستم‌های گرمایش و سرمایش ساختمان کنید. علاوه بر این، برای کف و دیواره‌ها سالن استخر هم باید از متریالی استفاده کنید که در برابر رطوبت و کپک مقاوم باشند و هزینه‌ی چنین متریالی به طور قطع، بالاتر از متریالی معمولی است.

به طور خلاصه، هزینه‌های اصلی سالن استخر سرپوشیده، شامل موارد زیر است:

  • ساخت، آماده‌سازی فضای سرپوشیده
  • سیستم تهویه
  • سیستم رطوبت‌گیر
  • عایق و مواد مقاوم در برابر رطوبت
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • روکش استخر
  • مبدل حرارتی استخر

کنترل رطوبت استخر سرپوشیده

برای کنترل صحیح رطوبت سالن استخر سرپوشیده و حفظ آن در سطح توصیه شده (۴۰% تا ۶۰%)، باید دمای هوا و آب را به دقت تنظیم کنید. به عنوان یک قاعده کلی، دمای هوا در سالن استخر باید ۲ تا ۵ درجه فارنهایت بالاتر از دمای آب استخر (۱ تا ۲/۵ درجه سانتیگراد) باشد.

اگر اجازه دهید که سطح رطوبت، از محدوده‌ی توصیه شده فراتر برود، می‌تواند منجر به رشد کپک، سفیدک، باکتری، ویروس و قارچ و تخریب مصالح ساختمانی شود.

استخر نیمه سرپوشیده، نیمه روباز

برخی از کارفرمایان، با یک تیر، دو نشان می‌زنند و سفارش استخری را می‌دهند که نیمه سرپوشیده – نیمه روباز باشد. این مدل معمولاً شامل پنجره‌های بزرگ یا پانل‌های قابل جابجایی یا کشویی است که به بیرون باز می‌شوند و یا حتی می‌تواند شامل استخری باشد که نیمی از آن در فضای سرپوشیده و نیمی در فضای باز نصب می‌شود. این مدل از استخرها، به طراحی پیچیده‌ای نیاز دارد که می‌تواند هزینه‌ی پروژه‌ی شما را افزایش دهد و گرم کردن استخر در زمستان را گران‌تر یا چالش برانگیز کند.

استخر نیمه سرپوشیده

مزایا و معایب استخر سرپوشیده

بیایید در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین معایب و مزایای استخرهای سرپوشیده را مورد بررسی قرار دهیم:

مزایای استخر سرپوشیده

امکان شنا در تمام طول سال – استخرهای سرپوشیده برای افرادی که شنا یا ایروبیک در آب را به عنوان ورزش روزانه انجام می‌دهند، بسیار مناسب هستند چراکه نیازی به تعطیل کردن آنها در فصول سرد سال وجود ندارد.

نیاز کمتر به تمیز کردن – اگر استخر شما سرپوشیده باشد، آلودگی‌هایی مانند برگ و گل، دیگر برای شما مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند. حتی مواردی مثل طوفان‌های گرد و غبار و بارندگی‌های شدید هم نمی‌توانند برای شما مشکلی ایجاد کنند.

استخر فایبرگلاس سرپوشیده

امنیت و حریم خصوصی – اگر ورودی سالن استخر خود را قفل کنید، احتمال کمتری وجود دارد که مهمانان ناخوانده‌ای مثل حیوانات وحشی و خانگی یا غریبه‌ها به استخر شما راه پیدا کنند. البته اگر استخر شما در داخل ساختمان (مثلاً در زیرزمین) باشد، احتمال آن وجود دارد که بچه‌ها و حیوانات خانگی، دور از چشم شما به سراغ آن بروند و به خطر بیفتند.

معایب استخر سرپوشیده

هزینه‌ی بالاتر ساخت و راه‌اندازی – گرمایش، تهویه و هزینه‌های نگهداری در طول سال را در نظر بگیرید.

کنترل رطوبت – شما باید دما و رطوبت سالن استخر را به دقت تحت نظر داشته باشید و دائماً مراقب باشید که کپک در سالن استخر رشد نکند.

اجرای امور تعمیر و نگهداری استخر – البته اگر یک استخر فایبرگلاس سرپوشیده داشته باشید، این مورد نمی‌تواند مشکل چندانی برای شما ایجاد کند. اما اگر یک استخر بتنی سرپوشیده بسازید، باید مرتباً استخر را اسیدشویی و لایه‌ی داخلی آن را بازسازی کنید و کار تعمیر و نگهداری ممکن است در استخرهای سرپوشیده، دشوارتر باشد.

عدم امکان استفاده از نور خورشید – چاره‌ای ندارید جز اینکه یکی را انتخاب کنید: امکان شنا در تمام طول سال یا امکان آبتنی زیر آفتاب لذت‌بخش بهار و تابستان. اگر این مورد، یک اشکال جدی برای شماست، می‌توانید با صرف هزینه‌ای بیشتر، یک استخر نیمه سرپوشیده – نیمه روباز بسازید یا می‌توانید استخر خود را در فضای باز نصب کنید و در طول فصول سرما، آن را تعطیل کنید.

استخر سرپوشیده مناسب چه کسانی است؟

آیا استخر را به این دلیل می‌سازید که بتوانید در تمام طول سال شنا کنید یا به این دلیل که می‌خواهید شنا را به یک فعالیت روزانه تبدیل کنید؟ آیا امنیت و حریم خصوصی یک استخر سرپوشیده، برای شما بسیار اهمیت دارد؟ بنابراین، شاید ارزش آن را داشته باشد که به فکر ساخت یک استخر سرپوشیده باشید.

استخر سرپوشیده در میراب آرین

آیا می‌خواهید برای تفریح تابستانی، پول پارتی و فعالیت‌های مشابه، استخر بسازید؟ اگر چنین است، ممکن است نیازی نباشد که هزینه‌ی بیشتری را صرف قرار دادن استخر خود در داخل ساختمان کنید. اکثر مردم فقط در ماه‌های گرم سال از استخر خود استفاده می‌کنند و اگرچه شنا کردن در تمام طول سال، آپشنی فوق‌العاده است، اما داشتن یک استخر فصلی، باعث صرفه‌جویی در هزینه برق، مواد شیمیایی و نگهداری کلی می‌شود.

قیمت استخر روباز

از آنجایی که لازم نیست نگران تهویه، عایق، رطوبت‌گیر یا فضایی سرپوشیده برای استخر باشید، یک پروژه استخر در فضای باز، کم هزینه‌تر از پروژه استخر سرپوشیده خواهد بود.

قیمت استخرهای توکار (علاوه بر ابعاد استخر، طراحی استخر و تجهیزات و لوازم جانبی) به نوع استخر بستگی دارد: قیمت یک استخر بتنی روباز، از سایر انواع استخر، بالاتر است. قیمت یک استخر فایبرگلاس در فضای باز، معمولاً بین ۲۰% تا ۳۰% از استخرهای بتنی پایین‌تر است. استخرهای وینیلی، ارزان‌ترین گزینه هستند اما دوام و ماندگاری کمتری هم دارند. البته از نظر هزینه‌های تعمیر و نگهداری، این استخرهای پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس هستند که مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه به شمار می‌روند.

استخر فایبرگلاس روباز

مزایا و معایب استخر روباز

حالا نوبت آن است که به مزایای و معایب استخر روباز بپردازیم:

مزایای استخر روباز

امکان استفاده از نور خورشید – در برخی از فصول سال، می‌توانید بدون نیاز به راه‌اندازی تجهیزات گرمایشی، از استخر خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید حمام آفتاب بگیرید و مهمانی‌های تابستانی فوق‌العاده‌ای را دور استخرتان برگزار کنید.

هزینه‌ی پایین‌تر ساخت و راه‌اندازی – همان‌طور که در بالا گفتیم، الزامات ساخت استخرهای روباز، کمتر از استخرهای سرپوشیده است.

لوازم جانبی استخر – لوازم جانبی استخر مانند چتر، سرسره، آبنما و آبشار برای استخرهای روباز کاملاً مناسب هستند. (شما می‌توانید این موارد را در یک استخر سرپوشیده هم قرار دهید، اما باید فضا، هزینه‌ها و الزامات را در نظر بگیرید).

استخر روباز

معایب استخرهای روباز

فصل کوتاه‌تر شنا – آب و هوای برخی از مناطق، به اندازه‌ای معتدل است که می‌توانید با نصب مبدل حرارتی، در تمام طول سال در استخر خانگی خود شنا کنید. اما بیشتر استخرهای روباز به طور متوسط فقط بین ۴ تا ۵ ماه قابل استفاده هستند.

نیاز بیشتر به تمیز کردن – علاوه بر نیاز به تمیزکاری اساسی پس از طوفان و بارش‌های شدید، باید همیشه مقدار قابل توجهی برگ و زباله را با برگ‌گیر از استخرتان خارج کنید.

گرم شدن آب استخر – در برخی مناطق که دما به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد، یک استخر روباز در ساعات خاصی از روز می‌تواند بیش از حد گرم شود. نصب یک فضای استراحت سایه‌دار و استفاده از چیلر استخر می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

عدم امکان شنای شبانه – البته می‌توانید با نصب چراغ استخر و مبدل حرارتی، این مشکل را کاملاً برطرف کنید.

امنیت و حریم خصوصی – به حیوانات و غریبه‌هایی فکر کنید که ممکن است بی‌اجازه سر از استخر شما دربیاورند!

شرایط آب و هوایی – باید پیش از برنامه‌ریزی برای استفاده از استخر، گزارش هواشناسی را چک کنید تا رعد و برق، باد و سایر شرایط آب و هوایی، برنامه‌ی شما را برهم نریزند.

استخر سرپوشیده یا استخر روباز

امیدواریم تا این مرحله، تمام اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب از میان استخر سرپوشیده یا استخر روباز را به‌دست آورده باشید و بتوانید تعیین کنید که کدام‌یک با سبک زندگی و بودجه شما، مطابقت بیشتری دارند.

اما اگر هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌اید و نمی‌دانید کدام استخر برای شما مناسب است، سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا شنا، ورزش اصلی شما برای حفظ تناسب اندام است؟ آیا می‌خواهید هر روز یا هر هفته حتی در زمستان و پاییز هم شنا کنید؟

آیا می‌خواهید مهمانی بگیرید و دوستان و آشنایان را دور استخر جمع کنید؟ اگر چنین است، چگونه از مهمانان خود پذیرایی خواهید کرد؟

آیا می‌خواهید حریم خصوصی بیشتری داشته باشید؟

آیا می‌خواهید از گرمای طبیعی خورشید برای گرم کردن استخر خود استفاده کنید؟

آیا سعی دارید که تا حد امکان، در پروژه‌ی استخر خانگی خود صرفه جویی کنید؟

آیا ملک شما فضایی برای ساخت سالن استخر دارد (اگر نمی‌خواهید استخر را در داخل خانه بسازید)؟

سؤالات متداول ساخت استخر

در پایان، به برخی از سوالات مهمی که اغلب در مورد استخرهای سرپوشیده و روباز می‌شنویم پاسخ می‌دهیم.

استخرهای سرپوشیده و روباز، هر دو می‌توانند ارزش ملک شما را افزایش دهند. البته نوع استخر هم در این میان اهمیت دارد. به عنوان مثال، یک استخر فایبرگلاس زیبا که نیاز چندانی به نگهداری ندارد، می‌تواند گزینه‌ی جالبی برای خریداران احتمالی باشد.

آیا استخرهای سرپوشیده به تجهیزات گرمایشی نیاز دارند؟

بله. استخر سرپوشیده به مبدل حرارتی یا هیتر استخر نیاز دارد تا دمای آب برای شنا و ورزش، مناسب باشد. نیاز استخرهای روباز به تجهیزات گرمایشی هم به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

آیا استخرهای سرپوشیده، گران‌تر هستند؟

تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که ساخت یک استخر سرپوشیده، پرهزینه‌تر از استخر روباز خواهد بود. جدا از هزینه‌های ساخت و ساز اولیه، استخرهای سرپوشیده معمولاً در تمام طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرند که هزینه‌های کلی شما را افزایش می‌دهد. اما استخرهای روباز معمولاً فقط ۴ تا ۵ ماه از سال کار می‌کنند.

آیا می‌توانم یک استخر سرپوشیده را به ساختمانی آماده، اضافه کنم؟

به احتمال زیاد، بله. البته الزاماتی نظیر عایق‌کاری، تهویه، رطوبت‌زدایی، روشنایی، گرمایش، سرمایش و خیلی چیزهای دیگر وجود دارند که باید درمورد آنها، نظر متخصصان را جویا شوید. توجه کنید که استخر سرپوشیده با طراحی ضعیف می‌تواند به سرعت به ساختمان شما آسیب جدی وارد کند.

آیا می‌توان استخر فایبرگلاس را در داخل خانه نصب کرد؟

بله، حتماً! اگرچه ممکن است به نظر برسد که نصب یک استخر پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس در داخل ساختمان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما ۱۰۰٪ قابل انجام است. اگر علاقه‌مند به نصب استخر فایبرگلاس در فضای باز یا در داخل خانه هستید، می‌توانید برای اطلاع از قیمت و سایر اطلاعات با کارشناسان سوییم پلاس در ارتباط باشید.

آیا نصب استخر فایبرگلاس سرپوشیده، ارزش فروش خانه‌ی من را افزایش می‌دهد؟

استخرهای سرپوشیده و روباز، هر دو می‌توانند ارزش ملک شما را افزایش دهند. البته نوع استخر هم در این میان اهمیت دارد. به عنوان مثال، یک استخر فایبرگلاس زیبا که نیاز چندانی به نگهداری ندارد، می‌تواند گزینه‌ی جالبی برای خریداران احتمالی باشد.

آیا استخرهای سرپوشیده به تجهیزات گرمایشی نیاز دارند؟

بله. استخر سرپوشیده به مبدل حرارتی یا هیتر استخر نیاز دارد تا دمای آب برای شنا و ورزش، مناسب باشد. نیاز استخرهای روباز به تجهیزات گرمایشی هم به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

آیا استخرهای سرپوشیده، گران‌تر هستند؟

تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که ساخت یک استخر سرپوشیده، پرهزینه‌تر از استخر روباز خواهد بود. جدا از هزینه‌های ساخت و ساز اولیه، استخرهای سرپوشیده معمولاً در تمام طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرند که هزینه‌های کلی شما را افزایش می‌دهد. اما استخرهای روباز معمولاً فقط ۴ تا ۵ ماه از سال کار می‌کنند.

آیا می‌توانم یک استخر سرپوشیده را به ساختمانی آماده، اضافه کنم؟

به احتمال زیاد، بله. البته الزاماتی نظیر عایق‌کاری، تهویه، رطوبت‌زدایی، روشنایی، گرمایش، سرمایش و خیلی چیزهای دیگر وجود دارند که باید درمورد آنها، نظر متخصصان را جویا شوید. توجه کنید که استخر سرپوشیده با طراحی ضعیف می‌تواند به سرعت به ساختمان شما آسیب جدی وارد کند.

آیا می‌توان استخر فایبرگلاس را در داخل خانه نصب کرد؟

بله، حتماً! اگرچه ممکن است به نظر برسد که نصب یک استخر پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس در داخل ساختمان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما ۱۰۰٪ قابل انجام است. اگر علاقه‌مند به نصب استخر فایبرگلاس در فضای باز یا در داخل خانه هستید، می‌توانید برای اطلاع از قیمت و سایر اطلاعات با کارشناسان سوییم پلاس در ارتباط باشید.

تفاوت چراغ استخری روکار با چراغ استخری توکار در چیست؟

عمده تفاوت چراغ‌های استخری روکار با مدل توکار، در نحوه‌ی نصب آنهاست. در استخرهای بتنی، می‌توانید چراغ روکار را در مرحله‌ی نازک‌کاری کاسه (سیمان‌کاری و نصب کاشی) به استخر اضافه کنید. اما در مورد چراغ‌ استخر توکار، اینگونه نیست چراکه قاب چراغ باید در داخل بتن کار شود. از این‌رو، لازم است که پیش از مرحله‌ی بتن‌ریزی، درمورد نصب چراغ استخری توکار، برنامه‌ریزی کنید و تمهیدات لازم را بیندیشید.

برند ایرانی مگاپول، تجهیزات روشنایی استخر را در دو گروه روکار و توکار عرضه می‌کند. چراغ‌های استخری توکار مگاپول، دارای رینگ استیل ۳۰۴ هستند. چراغ‌های روکار مگاپول، در دو مدل با قاب استنلس استیل و قاب پلی‌کربنات مقاوم در برابر مواد شیمیایی استخر (در سه رنگ سفید، آبی و مشکی) موجود می‌باشند. رنگ نور چراغ‌های استخری مگاپول هم از میان سه گزینه (سفید آفتابی، سفید مهتابی و RGB)، قابل انتخاب است. چراغ‌ روکار استخر مگاپول، برای انواع استخر و جکوزی مناسب هستند اما چراغ‌های توکار فقط برای سازه‌های بتنی کاربرد دارند. درجه حفاظت مکانیکی  IP68 و قابلیت نوردهی با زاویه بالا، از دیگر ویژگی‌های چراغ‌های استخری مگاپول به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!