راهنمای کامل نگهداری از استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس در میراب آرین

راهنمای کامل نگهداری از استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس، سازه‌هایی فوق‌العاده مقاوم و بادوام هستند که گزینه‌ای عالی برای پروژه‌های استخر خانگی و ویلایی به شمار می‌روند. این استخرها، می‌توانند حتی تا نیم قرن هم عمر کنند و از این رو، یک افزودنی عالی برای ملک شما و در کل، سرمایه‌گذاری ارزشمندی محسوب می‌شوند.

البته، کلید اطمینان از دوام و ماندگاری استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس، در نگهداری از آن‌هاست. فقط کافی است که هفته‌ای یک دو ساعت را صرف نگهداری از استخر خود کنید تا استخر شنای شما، بدون آنکه دچار مشکلی جدی شود، سال‌ها تفریح و شادی را برای شما به ارمغان آورد! در این مقاله، نیازهای تعمیر و نگهداری استخرهای فایبرگلاس را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تعمیر و نگهداری استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

اگر به دنبال این هستید که زمان بیشتری را صرف لذت بردن از استخر و زمان کمتری را صرف تمیز کردن استخر و نگهداری از آن کنید، یک استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در واقع، یکی از دلایل محبوبیت استخر فایبرگلاس این است که نسبت به همتایان وینیلی و بتنی خود، نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارند.

اگر به تازگی روی یک استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا به فکر انجام این کار هستید، این مطلب را از دست ندهید. نکاتی که در ادامه‌ی این راهنما مورد بررسی قرار می‌گیرند، به شما کمک می‌کند تا با کمترین تلاش، استخرتان را در شرایط بهینه حفظ کنید.

تعمیر و نگهداری استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

تمیز کردن استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس، خیلی کمتر از استخرهای بتنی، مستعد رشد جلبک هستند و نیاز کمتری به تمیز کردن دارند. با این حال، هرگز نباید از تمیز کردن آنها غافل شوید.

تجهیزات استخر

تجهیزات استخر برای تمیز کردن استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس عبارتند از:

برس استخر: دیواره‌ها و پله‌های استخر را برس‌کشی کنید تا کثیفی‌ها، زباله‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرید. از یک برس با شانه‌های نایلونی نرم استفاده کنید تا به سطح فایبرگلاس آسیبی وارد نشود. برس‌کشی استخر فایبرگلاس معمولاً کاری کم زحمت است چراکه سطوح فایبرگلاس بسیار صاف و نرم هستند و این ویژگی، نفوذ زباله‌ها و جلبک‌ها را دشوار می‌کند.

تمیز کردن استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

توری برگ‌گیر: جمع کردن آلاینده‌های بزرگتری مانند شاخه و برگ، حشرات مرده و گرده‌ی گیاهان از سطح استخر با توری برگ‌گیر، یکی از مراحل مهم نگهداری از استخر است. این کار باعث می‌شود که این زباله‌ها پیش از آنکه ته‌نشین شوند، از استخر خارج شوند. به این ترتیب، آنها نمی‌توانند سطوح استخر را لکه کنند و نیاز به جارو کردن استخر نیز کاهش پیدا می‌کند. سعی کنید یک روز در میان یا هر زمان که زباله در استخر خود مشاهده کردید، از توری برگ‌گیر استفاده کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای تمیز کردن استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

جاروی استخر: جارو کردن استخر باید آخرین مرحله بعد از برس‌کشی و تمیز کردن سطح آب استخر باشد تا تمام کثیفی‌ها، زباله‌ها و جلبک‌ها از کف استخر جمع‌آوری شود. می‌توانید استخر را به روش دستی جارو کنید یا از انواع جاروی شارژی یا جاروی رباتیک استخری استفاده کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای تمیز کردن استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

برای مشاهده پکیج جاروی استخر مگاپول، جاروهای شارژی استخری کوکیدو و جاروهای رباتیک استخری زودیاک فرانسه، اینجا کلیک کنید.

شیمی آب استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

متعادل کردن پارامترهای شیمیایی آب استخر، یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در نگهداری از استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس است. این مورد همچنین نقش مهمی در افزایش طول عمر ژلکوت استخرهای فایبرگلاس دارد. به پارامترهای شیمیایی آب به عنوان سیستم ایمنی استخر نگاه کنید. اگر همه‌ی سطوح به درستی متعادل شوند، استخر شما به طور موثر با آلاینده‌ها مبارزه می‌کند و اساسا خود را تمیز نگه می‌دارد. اگر پارامترهای شیمیایی از محدوده‌ی مجاز خارج شوند، احتمال رشد جلبک‌ها افزایش پیدا می‌کند یا ممکن است سطح pH کاهش یابد و به استخر فایبرگلاس شما آسیب وارد شود.

مهم‌ترین پارامترهای شیمیایی آب استخر

برای نگهداری از استخر، باید پنج پارامتر شیمیایی مهم را مرتباً اندازه‌گیری و متعادل کنید:

pH آب استخر

pH، نشانگر میزان اسیدی یا بازی/قلیایی بودن آب استخر است. چرا سطح نامناسب pH، برای استخر شما مضر است؟ چون بالا یا پایین بودن سطح pH، می تواند به استخر و تجهیزات آن آسیب وارد کند.

قلیائیت کل آب استخر

قلیائیت کل، شاخص اندازه‌گیری آن دسته از ترکیبات موجود در آب است که خاصیت قلیایی دارند و می‌توانند pH را تثبیت کنند؛ به ویژه کربنات‌ها، بی‌کربنات‌ها و هیدروکسیدها. این پارامتر در واقع، میزان مقاومت آب در برابر نوسانات pH را نشان می‌دهد. چرا سطح نامناسب قلیائیت کل، برای استخر شما مضر است؟ هنگامی که قلیائیت کل خیلی پایین باشد، pH آب به راحتی تغییر می‌کند و هنگامی که قلیائیت کل خیلی بالا باشد، تنظیم pH آب بسیار دشوار می‌شود.

استخرهای بتنی به طور خاص با pH و قلیائیت کل مشکل دارند زیرا سطح گچی، به خودی خود قلیایی است و بنابراین به قلیائیت کل می‌افزاید. این در حالی است که سطح ژل‌کوت استخرهای فایبرگلاس، بر pH یا قلیائیت کل تأثیر نمی‌گذارد و حفظ این پارامترها در محدوده‌ی مجاز را بسیار آسان‌تر می‌کند.

pH آب استخر در میراب آرین

کلر آب استخر

کلر مورد استفاده برای استخر به سه شکل عرضه می‌شود: کلر مایع، قرص کلر و کلر پودری.

البته هیچ‌یک از آنها، حاوی ۱۰۰٪ کلر نیستند و ترکیبی از کلر با عناصر دیگر (مانند لیتیوم یا سدیم) را شامل می‌شوند. کلر خالص، گازی است و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چرا سطوح نادرست کلر، برای استخر شما مضر است؟ کلر بیش از حد می‌تواند باعث محو شدن رنگ سطوح استخر (به خصوص آستر استخر وینیل) شود، پوست و چشم شما را تحریک کند، باعث خوردگی تجهیزات استخر شود و pH آب را کاهش دهد. پایین بودن سطح کلر هم به این معنی است که آب به درستی گندزدایی نمی‌شود.

کلر آب استخر

اسید سیانوریک آب استخر

اسید سیانوریک، مانند ضد آفتاب برای کلر استخر عمل می‌کند. این ماده، به عنوان نوعی تثبیت‌کننده، بافری است که اجازه نمی‌دهد UV نور خورشید، کلر آب را تجزیه کند. چرا سطوح نادرست CYA، برای استخر شما مضر است؟ اگر آب استخر شما CYA خیلی کمی داشته باشد، سطح کلر استخر نیز احتمالاً پایین خواهد بود زیرا کلر در برابر اشعه‌ی UV خورشید آسیب‌پذیر است. اگر CYA بیش از حد بالا باشد، کلر آب استخر، تاثیر کمتری خواهد داشت. همچنین می‌تواند باعث خطا در تست pH شود. به علاوه، تنها راه کاهش آن، رقیق کردن آب استخر است.

سختی کلسیم آب استخر

سختی کلسیم، میزان سختی یا نرمی آب استخر را اندازه‌گیری می‌کند؛ یعنی مقدار کلسیمی که در آب حل شده است. چرا سطح نامناسب سختی کلسیم، برای استخر شما مضر است؟ اگر آب خیلی نرم باشد (یعنی کلسیم خیلی پایین)، سعی می‌کند که با فرسایش گچ، دوغاب کاشی و غیره، کسری کلسیم خود را تامین کند. استخرهای بتنی به ویژه از این نظر آسیب‌پذیر هستند. اگر آب خیلی سخت باشد (یعنی کلسیم بالا)، کلسیم اضافی، آب را کدر کرده و روی دیواره‌ها و تجهیزات استخر، رسوب می‌کند.

محدوده‌ی ایده‌آل برای پارامترهای شیمیایی آب استخر

پارامترها شیمیایی آب باید در این محدوده‌ها باقی بمانند:

قلیائیت کل: ۸۰-۱۲۰ ppm

pH: 7/2-7/8

سختی کلسیم: ۲۰۰-۴۰۰ ppm

اسید سیانوریک: ۲۰-۵۰ ppm

کلر: ۱-۳ ppm

اگر پارامترها، از این محدوده‌ها خارج شوند، سطوح و تجهیزات استخر در معرض آسیب قرار می‌گیرند؛ آسیب‌هایی که ممکن است به تعمیرات گران‌قیمت و وقت‌گیر، منجر شوند.

نحوه‌ی تست آب استخر

شما می‌توانید برای تست پارامترهای شیمیایی آب استخر، از نوارهای تست، تست کیت‌های مایع یا تستر دیجیتال استخر استفاده کنید که اولی، سریع‌ترین گزینه و سومی، دقیق‌ترین گزینه به شمار می‌رود. هر ابزاری که انتخاب می کنید، هر هفته آب استخر را آزمایش کنید. هر یک از پارامترها روی پارامترهای دیگر تأثیر می‌گذارند. بنابراین، اگر ترتیب صحیح بالانس کردن پارامترها را رعایت نکنید، باید چندین بار به عقب برگردید و سطوح را اصلاح کنید. با رعایت این ترتیب، در زمان خود صرفه جویی کنید:

قلیاییت کل ← pH ← سختی کلسیم ← سیانوریک اسید ← کلر

شوک استخر

همچنین باید به طور مداوم به استخر خود شوک بدهید تا از هجوم جلبک‌ها و لکه شدن سطوح استخر جلوگیری شود. اگر از استخر، زیاد استفاده می‌کنید، باید هفته‌ای یک‌بار و اگر زیاد استفاده نمی‌کنید، هر دو هفته یک‌بار شوک بدهید. توصیه می‌شود میزان قابل توجهی کلر (دو برابر) را جهت انجام شوک کلر به آب بریزید که معمولاً شامل یک کیلوگرم پودر کلر به ازای چهل متر مکعب آب است. اما اگر استخر شما دچار مشکلاتی مانند سبز شدن آب است، باید بسته به شدت مشکل، عملیات شوک با سه یا چهار برابر کلر را اجرا کنید.

فیلتراسیون آب استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

فیلتر استخر، کثیفی‌ها، زباله‌ها و جلبک‌ها را از آب جدا می‌کند. استخر فایبرگلاس اغلب فقط به یک دور فیلتراسیون در طول شبانه‌روز نیاز دارند که منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها می‌شود. از این رو، بسته به حجم استخر و میزان استفاده از آن، سیستم فیلتراسیون باید به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در روز اجرا شود. باید همواره حواستان به پمپ باشد و ضمن تخلیه‌ی سبد پیش‌فیلتر در فواصل زمانی معین، پمپ را به طور مرتب از نظر نشتی بررسی کنید. همچنین باید فشار مخزن فیلتر را مرتباً چک و در صورت لزوم، فیلتر را بکواش کنید تا همواره در شرایط بهینه کار کند.

سطح آب استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس

همچنین باید به سطح آب استخر خود توجه کنید تا از گردش صحیح آب، اطمینان حاصل شود. سطح آب باید در میانه‌ی دهانه اسکیمر باشد تا اطمینان حاصل شود که آب به طور موثر در گردش است و فیلتر می‌شود. اگر در منطقه‌ای آفتابی زندگی می‌کنید که سطح تبخیر در آن نگران کننده است، از روکش استخر برای کاهش تبخیر استفاده کنید.

اگر سطح آب، بالاتر از میزان ذکر شده باشد، اسکیمر نمی‌تواند زباله‌های شناور روی آب استخر را خارج کند. وقتی هم که سطح آب، بیش از حد پایین باشد، به جای آب، هوا وارد سیستم فیلتراسیون می‌شود که می‌تواند باعث فرسودگی تجهیزات و در نهایت سوختن الکتروموتور پمپ استخر شود. برای جلوگیری از این حالت، توصیه می‌شود که وظیفه‌ی کنترل سطح آب استخر را به لول رگولاتور بسپارید. این وسیله، پایین بودن سطح آب را تشخیص می‌دهد و به طور خودکار آن را پر می‌کند.

آیا نگهداری از استخر فایبرگلاس راحت‌تر از استخرهای دیگر است؟

نگهداری از استخرهای فایبرگلاس معمولاً نسبت به انواع دیگر استخر مانند استخرهایی با آستر وینیل و استخرهای بتنی، آسان‌تر است. اما چرا؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

استخر فایبرگلاس در مقابل استخرهای وینیلی

استخر فایبرگلاس دارای سطحی صاف و غیر متخلخل هستند که در برابر جلبک مقاوم است. این امر مانع از چسبیدن جلبک‌ها به سطوح و رشد و انتشار آنها می‌شود. از طرف دیگر، در استخرهای وینیلی هم فضای زیادی برای رشد جلبک وجود ندارد مگر اینکه آستر وینیل چروک بردارد.

اما استخر پیش ساخته فایبرگلاس دارای روکش داخلی مقاومی به نام ژلکوت هستند و بنابراین، نگرانی کمتری در مورد لکه شدن آنها وجود دارد. ژلکوت استخرهای فایبرگلاس ممکن است با گذشت زمان کم‌رنگ شود، اما این روند آنقدر تدریجی است که متوجه آن نخواهید شد. از طرف دیگر، آستر استخرهای وینیلی، بسیار نازک است، رنگ آن به سرعت محو می‌شود، به راحتی لکه می‌شود و هر چند سال یکبار، نیاز به تعویض پیدا می‌کند که می‌تواند دردسرساز باشد.

نگهداری از استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس در میراب آرین

استخر فایبرگلاس در مقابل استخرهای بتنی

استخر فایبرگلاس به دلیل سطح غیر متخلخل و مقاومت و ضربه‌پذیری بالا، بسیار بادوام و ماندگار هستند. آنها به ندرت دچار ترک می‌شوند، مگر اینکه فشار بسیار زیادی بر آنها وارد شود؛ بر خلاف استخرهای بتنی که راحت‌تر دچار ترک و نشتی می‌شوند و پس از مدتی، نیاز به بازسازی روکش دارند.

استخرهای فایبرگلاس بر خلاف استخرهای بتنی، به نگهداری زیادی نیاز ندارند. این امر به دلیل سطح صاف و غیر متخلخل آنهاست که مانع از رشد جلبک‌ها می‌شود. استخرهای بتنی دارای سطوح متخلخلی هستند که تمیز نگه داشتن آنها را دشوارتر می‌کند و باعث می‌شود که به برس‌کشی مکرر و مواد شیمیایی و شوک بیشتری نیاز داشته باشند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب دیگر ما با عنوان راهنمای استخرهای توکار خانگی را مطالعه کنید.

در مجموع، نگهداری از استخرهای فایبرگلاس، آسان‌تر از سایر انواع استخر است؛ عاملی که آنها را به گزینه‌ای پرطرفدار در میان کارفرمایانی تبدیل می‌کند که به دنبال استخری با تعمیر و نگهداری ساده و دوام فوق‌العاده هستند.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!