بهترین پمپ تصفیه استخر

بهترین پمپ استخری

پمپ استخری، یکی از تجهیزاتی است که به گردش آب در استخر شما کمک می‌کند. این بخش، آب را از طریق اسکیمرها و درین‌های اصلی، از استخر خارج می‌کند و پس از آنکه آب را از تجهیزات استخر شما عبور داد، آن را به استخر شما برمی‌گرداند.

خود پمپ از سه بخش اصلی تشکیل شده است: موتور، پروانه و بدنه. موتور، نیروی لازم را برای چرخش پروانه‌ها و گردش آب فراهم می‌کند، پروانه، مکش را ایجاد می‌کند و بدنه هم همه‌ی اجزا را در کنار هم نگه می‌دارد. پمپ سانتریفیوژ استخر، قسمت‌های دیگری هم دارد؛ از جمله: دیفیوزر، شفت، سبد استرینر، سیل آب‌بند و اورینگ. در ادامه می‌خواهیم شما را با پمپ تصفیه استخر، بیشتر آشنا کنیم. 

انواع پمپ استخری

پمپ‌های سانتریفیوژ برای استخرهای خصوصی، بر دو نوع هستند: پمپ‌های خودمکش و پمپ‌های غیرخودمکش (self priming vs non self priming). تفاوت آنها در این است که پمپ‌های خودمکش را می‌توان بالاتر یا پایین‌تر از سطح آب نصب کرد.

پمپ‌های استخری خودمکش می‌توانند هوای محبوس شده در خط مکش را تخلیه کنند و از این رو، برای پروژه‌هایی که در آنها، امکان نصب پمپ در پایین‌تر از سطح آب وجود ندارد هم کاربرد دارند. اما پمپ‌های غیر خودمکش، نمی‌توانند از پس هوای موجود در خط مکش بربیایند و باید پایین‌تر از سطح آب نصب شوند تا آب استخر به راحتی به داخل پمپ استخری جریان پیدا کند.

البته به‌طور کلی، توصیه می‌شود که سیستم فیلتراسیون، پایین‌تر از سطح آب نصب شود. علاوه بر این، هر چه فاصله کمتر باشد، کارایی سیستم بیشتر است.

نحوه کار پمپ استخری

پمپ استخری، یکی از تجهیزات حیاتی برای سالم نگه داشتن آب استخر شماست. کار پمپ، پمپاژ آب از طریق درین‌های اصلی یا اسکیمر یا هر دوی آنها و هدایت آن به تجهیزاتی مانند فیلتر، مبدل حرارتی و کلرزن استخر است. در نهایت، آب از طریق نازل‌های دهش تعبیه شده در کف یا دیوارها، به استخر بازگردانده می‌شود و دوباره به گردش در می‌آید.

این فرآیند، که به آن سیرکولاسیون یا گردش آب می‌گویند، سه کار مهم را انجام می‌دهد: اول، مواد گندزدا را در آب پخش می‌کند تا باکتری‌ها و جلبک‌ها از آب دور نگه داشته شوند. دوم، به توزیع گرما کمک می‌کند تا دمای آب یکنواخت شود. سوم و شاید مهم‌تر از همه، آب را به فیلتر تصفیه می‌رساند تا ناخالصی‌ها از آب جدا شوند.

هنگامی که پمپ، به اندازه کار نکند یا کارآمد نباشد، تعادل آب استخر مختل می‌شود. به همین دلیل است که پمپ را قلب سیستم سیرکولاسیون استخر می‌دانند. پمپ، درست مثل قلب، گردش آب را تقویت می‌کند، مواد شیمیایی را پخش می‌کند و در عین حال، سموم یا مواد زائد را در طول مسیر از آب خارج می‌کند. بدون پمپ، آب استخر شما، راکد و کدر می‌شود. این امر، نه تنها می‌تواند به استخر و تجهیزات شما آسیب برساند، بلکه می‌تواند سلامتی شناگران را نیز به خطر بیندازد.

پمپ استخری خانگی

پمپ‌ آکوااسترانگ، از بهترین پمپ‌های استخری موجود در بازار هستند. بدنه و پروانه‌ی این پمپ‌ استخری از مواد پلیمری تقویت‌شده و شفت پمپ از استنلس استیل ۳۰۴ تولید شده است. این پمپ‌های استخری، مجهز به استرینر یکپارچه با سبد پلاستیکی، اتصالات مهره ماسوره چسبی UPVC در مکش و دهش و شیر تخلیه جهت جلوگیری از یخ‌زدگی پمپ هستند. پمپ‌های استخری سری EKP، در توان‌های ۰/۷۵ تا ۳ اسب بخار موجود می‌باشند و برای سیکل تصفیه و گرمایش انواع استخر و جکوزی کاربرد دارند.

نگهداری از پمپ استخری خانگی

اکنون که می‌دانید چرا پمپ استخری شما مهم است، بیایید ببینیم که برای حفظ پمپ در شرایط بهینه، باید چه کارهایی انجام دهیم:

پمپ استخری را پرایم کنید

در هنگام راه‌اندازی پمپ برای اولین بار (یا پس از آب‌گیری مجدد استخر یا در هنگام راه‌اندازی پمپ پس از فصل زمستان)، باید پمپ استخری را پرایم کنید؛ یعنی خط دهش سیستم لوله‌کشی باید با آب پر شود تا از خرابی یا آسیب مکانیکی جلوگیری شود. برخی از پمپ‌ها دارای ویژگی سلف پرایمینگ هستند که کار شما را آسان می‌کند.

اورینگ‌ها را روغن‌کاری کنید

اورینگ درب پمپ استخری شما، این واحد را عایق‌بندی می‌کند تا از ورود هوا به سیستم جلوگیری شود. توصیه می‌شود برای افزایش عمر این قسمت مهم، با استفاده از روان‌کننده‌هایی با پایه‌ی تفلون، یک لایه‌ی محافظت‌کننده‌ی اضافی روی سطح اورینگ ایجاد کنید. اگر متوجه شدید که O-ring، ترک خورده یا شکسته است، فورا آن را تعویض کنید.

گردش هوا را فراهم کنید

با توجه به گرمای تولید شده توسط الکتروموتور پمپ استخری، مطمئن شوید که پمپ دارای تهویه مناسب بوده و هیچ‌گونه مانعی در اطراف آن وجود ندارد. همچنین حواستان باشد که پمپ خود را کجا قرار می‌دهید. قرار دادن پمپ در قسمتی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید است، می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد پمپ شود و گرمای بیش از حد می‌تواند باعث خاموش شدن پمپ، آسیب وارد شدن به آن یا کاهش عمر پمپ شود.

برای مطالعه علل رشد روزافزون استخر پیش‌ساخته فایبرگلاس ، اینجا کلیک کنید.

سبد پمپ استخری را خالی کنید

وقتی آب استخر به پمپ استخری می‌رسد، ابتدا توسط سبد استرینر که در ورودی پمپ قرار دارد، فیلتر می‌شود. این سبد پلاستیکی، زباله‌های درشت‌تری را به دام می‌اندازد که ممکن است پروانه‌ی پمپ را مسدود یا حتی آن را خرد کند. فراموش نکنید که پروانه با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش است و حتی اگر از متریال بسیار مقاوم ساخته شده باشد، باز هم یک سنگریزه‌ی کوچک یا تکه‌ای از زباله‌های سخت می‌تواند آن را بشکند. به همین دلیل، همیشه عاقلانه است که سبد استرینر پمپ را هر چند وقت یکبار تخلیه و تمیز کنید و مطمئن شوید که کاملاً سالم است. اگر شکاف‌های قابل مشاهده‌ای وجود دارد که قطعات بزرگتر زباله بتوانند از آن عبور کنند، حتماً سبد را تعویض کنید. تعویض سبد استرینر، بسیار ارزان‌تر (و آسان‌تر) از تعویض پروانه است.

پمپ خود را به تایمر مجهز کنید

اگر به مدت چند روز فراموش کنید که پمپ را روشن کنید، تمیز کردن و متعادل کردن آب استخر، کار بسیار سختی خواهد بود. بنابراین، اگر سرتان شلوغ است یا فراموش‌کار هستید، پمپ استخری خود را به تایمر مجهز کنید تا دقیقاً همان میزان که نیاز است، کار کند – نه بیشتر، نه کمتر. این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌ی شما می‌شود.

سوالات متداول

متداول ترین سوالات در زمینه پمپ استخری:

بهترین پمپ استخری، کدام است؟

انتخاب پمپ استخری به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابتدا باید حجم استخر خود را محاسبه کنید. در مرحله بعد، باید پمپی با دبی مناسب را برای استخر خود پیدا کنید.

دبی جریان، حداقل زمانی است که پمپ نیاز دارد تا تمام آب استخر شما را از فیلتر عبور دهد. در حالت ایده‌آل، تمام آب استخر شما باید حداقل یک بار در روز از فیلتر عبور کند تا اطمینان حاصل شود که استخر تمیز است. برای اکثر استخرها، گردش ۶ تا ۸ ساعت کافی است و ۴ ساعت برای استخرهایی که مکرر استفاده می‌شوند، ایده‌آل است. برای محاسبه حداقل دبی مورد نیاز سیستم، کافی است حجم استخر خود بر زمان مورد نیاز برای یک دور گردش، تقسیم کنید.

همچنین مهم است که پمپی هماهنگ با فیلتر استخر خود انتخاب کنید. دبی پمپ باید کمتر از دبی فیلتر باشد. در غیر این صورت، پمپ می‌تواند فشار زیادی به فیلتر وارد کند و به آن صدمه بزند. همچنین باید هد سیستم را محاسبه کنید؛ یعنی مقاومتی که اجزای سیستم لوله‌کشی و تجهیزات استخر، در برابر جریان آب ایجاد می‌کنند. هرچه این مقاومت بیشتر باشد، باید پمپی با هد بالاتر را برای غلبه بر آن انتخاب کنید.

در نهایت می‌توانید با در دست داشتن دبی و محاسبه میزان هد سیستم، به نمودار هد و دبی شرکت سازنده که در کاتالوگ پمپ استخری موجود است، مراجعه و بهترین پمپ تصفیه را برای استخر خود انتخاب کنید.

پمپ تصفیه استخر باید چند ساعت در شبانه‌روز کار کند؟

به طور متوسط، بیشتر پمپ‌های استخر باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت در روز کار کنند، به خصوص اگر از استخر زیاد استفاده می‌شود. این تایم می‌تواند به ۴ تا ۶ ساعت در زمستان کاهش پیدا کند. همه چیز به اندازه و حجم استخر شما بستگی دارد. اگر پمپ را خیلی کم اجرا کنید، سیرکولاسیون کافی نخواهید داشت و اگر آن را بیش از حد روشن کنید، انرژی را هدر می‌دهید. بیایید ببینیم که چگونه می‌توانید زمان کافی برای گردش آب استخر خود را محاسبه کنید:

ابتدا به حجم استخر و دبی پمپ خود نیاز دارید. حجم استخر خود را بر میزان دبی پمپ تقسیم کنید تا زمان مورد نیاز را بدست آورید. مثلاً، اگر شما یک استخر با ظرفیت ۶۰۰۰۰ لیتر و یک پمپ با دبی ۲۰۰ لیتر در دقیقه دارید، باید پمپ خود را به مدت ۳۰۰ دقیقه یا ۵ ساعت روشن کنید.

البته، اگر دچار مشکلاتی مثل سبز شدن استخر شده‌اید، باید زمان کارکرد پمپ را افزایش دهید. این بدان معناست که پمپ خود را به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر روشن کنید تا زمانی که آب دوباره شفاف شود.

توصیه می‌شود که پمپ خود را به تایمر مجهز کنید تا چند ساعت در روز و چند ساعت در شب کار کند. به این ترتیب، هم آب استخر در طول روز به گردش درمی‌آید و تصفیه و گندزدایی می‌شود و هم می‌توانید با موکول کردن بخشی از کار پمپ به ساعات غیرپیک، در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

اگر پمپ استخری من از کار بیفتد چه؟

پمپ‌ استخری به دلایل مختلفی ممکن است از کار بیفتند. ابتدا فیوز را بررسی کنید و اگر جریان برق وصل بود، تایمر و تنظیمات را بررسی کنید. بعد هم سیم‌کشی را بررسی کنید و در صورت مشاهده‌ی هر گونه مشکل، با یک برقکار تماس بگیرید.

مورد بعدی که باید بررسی شود، مشکلات مکانیکی است؛ از جمله گرفتگی پروانه. پمپ را خاموش کنید، درب آن را باز کنید و سبد را بردارید. هر گونه زباله را خالی کنید و هر گونه برگ یا مو را هم از پروانه جدا کنید. اگر سبد پمپ شکسته است، آن را تعویض کنید تا پروانه دوباره مسدود نشود.

دلیل دیگری که ممکن است باعث توقف پمپ شما شود، گرم شدن بیش از حد آن است. این مشکل ممکن است در هوای گرم یا زمانی که پمپ برای مدت طولانی کار می‌کند، اتفاق بیفتد. وقتی دستگاه را لمس کنید متوجه خواهید شد که بیش از حد داغ شده است. قبل از اینکه دوباره آن را روشن کنید بگذارید خنک شود و از باز بودن دریچه‌های هوا مطمئن شوید.

توجه: قطع برق ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و جریان آب را متوقف کند. پس از اینکه برق وصل شد، مطمئن شوید که پمپ، فیلتر و کلرزن به درستی کار می‌کنند. همچنین پارامترهای شیمیایی آب را تست کنید چون حتی چند ساعت بدون گردش ماندن آب استخر، می‌تواند بر شفافیت و کیفیت آن تأثیر بگذارد.

هر چند وقت یک بار باید پمپ استخری خود را تعویض کنم؟

بیشتر پمپ‌ها حدود ۸ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند، اما ممکن است مجبور شوید زودتر آنها را تعویض کنید. پس باید به دنبال چه نشانه‌هایی باشید؟

احتمالاً پس از بکواش و چند بار استفاده از جاروی استخر، آب استخر شما همچنان کدر است. حتی متوجه می‌شوید که پمپ شما کندتر از حد معمول کار می‌کند، صداهای عجیبی تولید می‌کند، آب از آن نشت می‌کند یا باعث پریدن فیوز می‌شود.

در این صورت، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که پمپ استخری خود را ارتقاء دهید. اگر همه یا برخی از این موارد اتفاق افتاد، از یک تعمیرکار بخواهید که پمپ شما را بررسی کنید تا ببینید که آیا قابل تعمیر است یا خیر.

پمپ استخری ارزان

میراب آرین، به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تجهیزات و لوازم جانبی استخر و جکوزی، نیاز بازار به انواع پمپ استخری در سطوح قیمتی مختلف را تامین می‌کند. پمپ‌های اقتصادی و در عین حال باکیفیت و بادوام برند آکوااسترانگ، از پرفروش‌ترین آیتم‌های سبد محصولات وارداتی ما به شمار می‌روند. پمپ تصفیه‌ی استخر سری EKP، پمپ جت جکوزی سری EST، پمپ تخلیه آب استخر سری QDX و انواع پمپ آب برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی، از محصولات این برند هستند.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!