عیب‌یابی و تعمیر فیلتر تصفیه استخر در میراب آرین

عیب‌یابی و تعمیر فیلتر تصفیه استخر

فیلتر تصفیه استخر، یکی از تجهیزات استخر است که نمی‌توان اهمیت آن را دست کم گرفت. این بخش، مهم‌ترین خط دفاعی استخر شما در برابر زباله‌ها، جلبک‌ها و باکتری‌های مضری است که در صورت عدم تصفیه‌ی صحیح استخر، در آب رشد می‌کنند. اگر فیلتر تصفیه به خوبی کار نکند، استخر شما به حوضی از آب کدر و پر از جلبک تبدیل می‌شود.

فیلتر شنی یکی از رایج‌ترین انواع فیلتر تصفیه استخر هستند. با عبور آب استخر از مخزن این فیلترها، ذراتی که باعث کدری و آلودگی آب استخر می‌شوند، در میان دانه‌های سیلیس به دام می‌افتند. فیلترهای شنی به طور کلی بسیار قابل اتکا هستند و تعمیر و نگهداری از آنها، بسیار آسان و کم‌هزینه است. با این وجود، این بخش هم ممکن است گاهی دچار مشکلاتی شود. بنابراین آشنایی با چگونگی شناسایی و رفع این مشکلات، می‌تواند بسیار مفید باشد.

در این مقاله، برخی از رایج‌ترین مشکلات فیلتر شنی و نکاتی مفید برای تعمیر و نگهداری آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

رایج‌ترین مشکلات فیلتر شنی استخر

در این بخش، به عیب‌یابی فیلتر شنی استخر و جکوزی می‌پردازیم و چگونگی رفع ایرادات رایج این فیلترها را نیز مورد بحث قرار می‌دهیم.

وجود سیلیس در آب استخر

برای استخرهایی که مجهز به فیلتر شنی یا فیلتر D.E. هستند، وجود مقدار کمی سیلیس در آب استخر معمولاً طبیعی است. هنگام تعویض سیلیس فیلتر یا بکواش، ممکن است متوجه شوید که مقداری سیلیس به کاسه‌ی استخر راه یافته است. این امر معمولاً تا زمانی که مقدار سیلیس زیاد نباشد، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

اما اگر متوجه جمع شدن مقادیر غیرعادی از سیلیس در استخر شده‌اید، ممکن است مشکل مهم‌تری در کار باشد. این معضل ممکن است به دلیل فرسودگی فیلتر یا شکستگی اجزای داخلی آن اتفاق بیفتد. بنابراین احتمالاً باید فیلتر را باز کرده و همه‌ی اجزای آن را بررسی کنید.

علل نشت سیلیس فیلتر

اولین قدم برای رفع این مشکل، تعیین علت خارج شدن سیلیس از مخزن فیلتر است:

پر کردن بیش از حد مخزن فیلتر

شایع‌ترین دلیل راهیابی سیلیس به داخل استخر، پر کردن بیش از حد مخزن فیلتر شنی است. اگر در هنگام پر کردن مخزن سیلیس، به دستورالعمل سازنده توجه نکنید و مخزن فیلتر را بیش از حد با سیلیس پر کنید، با خطر سرریز شدن سیلیس به آب استخر مواجه می‌شوید.

شکستگی لوله‌ی عمودی یا نازل‌های فیلتر شنی

یکی دیگر از دلایل احتمالی نشتی سیلیس فیلتر شنی به کاسه‌ی استخر، ترک‌خوردگی لوله‌ی عمودی (استندپایپ) یا یکی از نازل‌های فیلتر شنی است. البته چون لوله‌ی عمودی، ضخیم‌تر و مقاوم‌تر است، احتمال ترک خوردن آن کمتر است و معمولاً نازل‌های فیلتر شنی ترک می‌خورند. ممکن است بر اثر تکان خوردن فیلتر شنی، لوله‌ی عمودی آن جابه‌جا شده باشد و نازل‌ها زیر بار سنگین دانه‌های شن، ترک خورده باشند. البته ترک‌خوردگی ممکن است به دلیل پوسیدگی یا قدیمی بودن فیلتر هم اتفاق بیفتد.

اگر لوله‌ی عمودی و/یا نازل فیلتر شنی شما شکسته باشد، مقدار قابل توجهی سیلیس، سر از کاسه‌ی استخر شما درمی‌آوردند. برای رفع این مشکل، نیاز است که تمامی سیلیس فیلتر را از آن خارج کنید و بعد از تعویض بخش آسیب‌دیده، مجدداً فیلتر را با سیلیس پر کنید.

آسیب‌دیدگی شیر چندراهه‌ی فیلتر استخر

شیر چندراهه‌ی فیلتر شنی شما نیز ممکن است باعث این مشکل شود. اگر نشتی یا مشکلی در آب‌بندی شیر فیلتر وجود داشته باشد، مقدار کمی سیلیس ممکن است به خط دهش سیستم فیلتراسیون نشت کند و هنگام بکواش، به استخر راه بیاید. اگر مشکل وجود سیلیس در آب استخر، به این دلیل باشد، برطرف کردن آن نسبتاً آسان است؛ فقط باید اورینگ (O-ring) شیر را تعویض کنید. البته درصورتی‌که مشکل با تعویض اورینگ برطرف نشود و شیر شش‌راهه‌ی فیلتر شما به شدت آسیب دیده باشد، باید آن را به طور کامل تعویض کنید.

نکته: برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به شیر چندراهه‌ی فیلتر شنی استخر، حتماً پیش از تعویض حالت شیر (مثلاً از حالت Filtration به حالت Backwash)، پمپ استخر را خاموش کنید و بعد از چرخاندن دسته‌ی شیر و قرار دادن آن روی حالت مورد نظر، مجدداً پمپ را راه‌اندازی کنید.  

فشار بالای فیلتر تصفیه‌ی استخر

بالا بودن فشار فیلتر، مشکلی است که همه صاحبان استخر در مواقعی با آن مواجه می‌شوند و معمولاً جای نگرانی نیست. بسته به مدل فیلتر شنی، معمولاً باید فشار فیلتر استخر خود را در محدوده‌ی ۵ الی ۲۰ psi حفظ کنید. برای آگاهی از محدوده‌ی مجاز فشار فیلتر شنی استخر خود، به دستورالعمل‌های سازنده مراجعه کنید.

اگر فشار فیلتر شما، بیش از حد توصیه شده باشد، مخزن فیلتر شنی در معرض خطر ترک‌خوردگی قرار می‌گیرد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل است که حفظ و نگهداری فیلتر تصفیه استخر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علل فشار بالای فیلتر

در اینجا به برخی از دلایل رایج فشار بالای فیلتر استخر اشاره می‌کنیم.

کثیف بودن فیلتر

در اکثر مواقع، فشار بالای فیلتر تصفیه‌ی استخر که روی عملکرد آن تأثیر می‌گذارد، به دلیل کثیف بودن فیلتر است. زمانی که فیلتر، دانه‌های سیلیس، جلبک‌ها و دیگر آلاینده‌ها را به دام می‌اندازند، فشار آن افزایش پیدا می‌کند. در صورتی‌که فشار فیلتر به این دلیل بالا باشد، می‌توان مشکل را با تمیز کردن فیلتر و اجرای عملیات بکواش برطرف کرد.

نشتی هوا

اگر پس از تمیز کردن و بکواش سیستم، فشار فیلتر شنی استخر شما همچنان خیلی بالا باشد، ممکن است با نفوذ هوا به قسمتی از دستگاه تصفیه استخر مواجه باشید.

اگر بالا بودن فشار فیلتر، به این دلیل باشد، رفع آن کمی مشکل‌تر است، اما هنوز هم می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. نشانه‌ی نشت هوا به فیلتر تصفیه آب استخر خانگی، حباب‌هایی است که از خط دهش سیستم فیلتراسیون (نازل‌های دهش) شما خارج می‌شود

راه‌های مختلفی برای رفع نشتی هوا وجود دارد، از جمله:

بالا آوردن سطح آب استخر: این‌کار را در فقط در صورتی انجام دهید که آب استخر، پایین‌تر از سطح مجاز (میانه‌ی دهانه‌ی اسکیمر استخر) باشد.

بررسی اورینگ درپوش پمپ استخر و تعویض آن در صورت لزوم: یک راه آسان برای چک کردن اورینگ این است که آن را خم کنید و چک کنید که هیچ ترکی روی آن نباشد. اگر ترکی در اورینگ مشاهده کردید، باید آن را تعویض کنید.

تعویض قطعات قدیمی و ترک‌خورده‌ی سیستم لوله‌کشی استخر: احتمالاً خودتان نمی‌توانید این بخش را انجام دهید. برای تشخیص نشتی در سیستم لوله‌کشی استخر و تعویض بخش آسیب‌دیده، باید از نیروی متخصص کمک بگیرید.

گرفتگی در خط دهش سیستم فیلتراسیون

علت نهایی فشار بالای فیلتر، گرفتگی لوله‌های خط دهش سیستم است. به دلیل جریان مداوم آب آلوده به فیلتر استخر، ممکن است لوله‌کشی شما در نهایت مسدود شود. اگر این اتفاق بیفتد، آب کمتری می‌تواند از فیلتر خارج شود و فشار داخل مخزن آن افزایش می‌یابد.

رفع این مشکل احتمالاً مستلزم جدا کردن فیلتر تصفیه‌ی استخر است. ممکن است با قرار دادن شیلنگ در لوله و برقراری جریان آب با فشار بالا به محل گرفتگی، بتوانید لوله را باز کنید. اما به احتمال زیاد، باید برای رفع گرفتگی، اجزای دستگاه تصفیه استخر را باز کنید.

فشار پایین فیلتر تصفیه‌ی استخر

پایین بودن فشار فیلتر نسبت به بالا بودن فشار، کمتر اتفاق می‌افتد و خطر کمتری هم دارد. اما این بدان معنا نیست که نیازی نیست برای رفع آن اقدام کنیم. فشار پایین فیلتر به این معنی است که آب با سرعت قابل قبولی از فیلتر شما عبور نمی‌کند و بنابراین، آب استخر به درستی تمیز نمی‌شود.

برای دریافت لیست قیمت فیلترهای تصفیه استخر و جکوزی از برندهای ایرانی و اروپایی، اینجا کلیک کنید.

علل فشار پایین فیلتر

در ادامه، برخی از دلایل رایج فشار پایین فیلتر، ذکر شده است:

گرفتگی سبد اسکیمر استخر

شایع‌ترین دلیل فشار پایین فیلتر، پر بودن سبد اسکیمر است. اگر حتی پس از روشن شدن پمپ استخر، متوجه شُدید که فشار فیلترتان پایین است، سبد اسکیمر را بررسی کنید. اگر اسکیمر پر از آشغال است، آن را خالی کنید. احتمالاً با این کار، فشار فیلتر به حالت عادی خود برمی‌گردد.

گرفتگی در خط لوله‌ی منتهی به فیلتر

اگر سبد اسکیمر خالی است، اما فشار فیلتر هنوز بسیار کمتر از حد متوسط است، احتمالاً پای گرفتگی لوله‌کشی در میان است. اگر فشار پایین بود، گرفتگی مربوط به قبل از سیستم فیلتراسیون است. برای رفع انسداد، احتمالاً باید لوله‌کشی را باز کنید.

برای مشاهده انواع فیلتر تصفیه استخر و جکوزی، اینجا کلیک کنید.

تعویض فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی در صورت نگهداری صحیح می‌توانند مدت زمان زیادی دوام بیاورند. اما واقعیت این است که در نهایت، نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد. اگر فیلتر را براساس برنامه‌ای منظم تمیز کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که فیلتر شنی شما، ۲ تا ۳ دهه دوام بیاورد. با گذشت زمان، مخزن، لوله‌کشی و پمپ شما دچار رسوب و فرسودگی می‌‌شوند. تک تک قطعات را می‌توان تعویض کرد، اما زمانی فرا می‌رسد که چاره‌ای جز خرید یک فیلتر جدید ندارید.

هیچ فرمولی برای تعیین زمان تعویض سیستم فیلتراسیون استخر وجود ندارد. در نهایت، تصمیم‌گیری نهایی بر عهده‌ی صاحب استخر است و باید پس از بررسی مزایای به‌روز‌رسانی سیستم فیلتراسیون و هزینه‌های آن انجام شود. اما اگر احساس می‌کنید که استخر شما به یک سیستم فیلتراسیون جدید نیاز دارد، کارشناسان فنی میراب آرین می‌توانند به شما کمک کنند که بهترین پمپ و فیلتر تصفیه آب استخر خانگی را انتخاب کنید.

نگهداری از فیلتر شنی استخر

در بخش پایانی، چند نکته و ترفند برای حفظ فیلتر شنی تصفیه آب استخر در شرایط بهینه، آورده شده است.

تعویض سیلیس فیلتر استخر

اگرچه بسیاری از صاحبان استخر، این‌ کار را پشت گوش می‌اندازند، اما بسیار مهم است که سیلیس فیلتر خود به موقع تعویض کنید. اگر از سیلیس شنی برای فیلتر تصفیه‌ی استخر خود استفاده کرده‌اید، باید آن را هر ۳ تا ۵ سال تعویض کنید. این در حالی است که سیلیس شیشه‌ای می‌تواند دو تا سه برابر سیلیس شنی دوام بیاورد. علاوه بر این، برخی از نشانه‌ها وجود دارند که در صورت مشاهده‌ی آنها، باید به فکر تعویض سیلیس فیلتر استخر باشید؛ از جمله اینکه استخر شما حتی پس از تصفیه هم، دائماً کثیف و کدر است، سیلیس فیلتر شما، کلوخه می‌شود یا کانال‌هایی در بستر سیلیس فیلتر شنی استخر شما ایجاد شده است.

ضرورت بکواش فیلتر تصفیه استخر

توصیه می‌شود حداقل هر ۲ هفته یکبار، فیلتر شنی خود را بکواش کنید. علاوه بر آن، شما باید فیلتر را ۲ تا ۳ بار در سال تمیز کنید. برای این کار، معمولاً فیلتر را تخلیه کرده و سیلیس و مخزن فیلتر شنی را آبکشی می‌کنند تا آب، کاملاً شفاف شود.

انتخاب بهترین سیلیس فیلتر شنی

هنگام تهیه‌ی سیلیس برای فیلتر تصفیه‌ی استخر خود، اصلاً صرفه‌جویی نکنید. انواع مدیا با برندهای مختلف برای فیلتر شنی استخر و جکوزی به بازار معرفی شده‌اند. بنابراین، طبیعی است که انتخاب بهترین گزینه برای سیستم تصفیه‌ی استخر، بسیار دشوار باشد. با یک متخصص استخر صحبت کنید و در مورد بهترین سیلیس برای سیستم خود مشاوره دریافت کنید. البته به طور کلی، ما سیلیس شیشه‌ای را به شما توصیه می‌کنیم. این محصول، بادوام‌ترین و کارآمدترین گزینه‌ی موجود در بازار است.

شما می‌توانید لیست قیمت سیلیس شیشه‌ای فیلتر تصفیه استخر را از اینجا دریافت کنید.

جمع‌بندی

فیلترهای شنی، پرطرفدارترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای تصفیه‌ی آب استخر و جکوزی هستند. نگهداری از فیلترهای شنی هم ساده‌تر از سایر انواع فیلتر است. با این حال، ممکن است که فیلتر شنی تصفیه آب استخر شما در طول عمر خود با مشکلاتی مواجه شود. امیدواریم با استفاده از این راهنما بتوانید فیلتر تصفیه‌ی استخر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عیب‌یابی و تعمیر کنید.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!