مزایا و معایب استخرهای پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس

مزایا و معایب استخر فایبرگلاس

صنعت استخر فایبرگلاس همچون سایر صنایع، در ده‌های اخیر، بیشتر تمرکز خود را بر تولید محصولاتی گذاشته است که از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشند و در عین حال، از نظر هزینه‌ی اولیه و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مقرون‌به‌صرفه باشند. استخرهای فایبرگلاس، گواهی بر این موضوع هستند و به همین دلیل، به ویژه در طی ۱۵ سال گذشته، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

 اگر می‌خواهید بدانید که استخر فایبرگلاس، چه تفاوتی با استخرهای بتنی خود دارند، حتماً مطلب پیشین ما با عنوان “ راهنمای استخرهای توکار خانگی” را مطالعه کنید.

استخر فایبرگلاس چیست؟

استخر فایبرگلاس، یکی از محبوبترین انواع استخرهای توکار یا نیمه توکار هستند که البته، امکان نصب آنها به صورت روکار هم وجود دارد. بدنه‌ی این استخرها، عمدتاً از مخلوطی از رزین (پلی‌استر و وینیل استر) و الیاف فایبرگلاس یا رشته‌های فایبرگلاس خرد شده تشکیل می‌شود. سطح داخلی این استخرها نیز از نوعی رزین به نام ژل‌کوت تشکیل شده است که لایه‌ای ضدباکتری، ضد جلبک و ضدخش با مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالا را ایجاد می‌کند.

استخر فایبرگلاس مستطیل

ساخت استخر فایبرگلاس

استخر پیش ساخته، در محیط کنترل شده‌ی کارخانه و بر روی قالب تولید می‌شود. ابتدا، ژلکوت بر روی قالب پاشیده شده و در ادامه، ترکیب رزین و فایبرگلاس به صورت لایه لایه روی قالب کار می‌شود. اینکار، تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که بدنه‌ی استخر، به ضخامت استاندارد برسد.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی عمده در متریال مورد استفاده برای ساخت استخرهای فایبرگلاس، باعث شده است که کیفیت این استخرها، به میزان قابل توجهی ارتقاء پیدا کند به‌طوری‌که امروزه استخر فایبرگلاس، به رقیبی جدی برای استخرهای بتنی تبدیل شده‌اند. فقط در ۱۰ سال گذشته، استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس موفق شده‌اند چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از سهم استخرهای بتنی را در بازارهای اروپایی و آمریکایی به خود اختصاص دهند.

استخر فایبرگلاس پیش ساخته

مزایا و معایب استخر فایبرگلاس

تعمیر و نگهداری کم، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نصب سریع، از ویژگی‌های هستند که استخر فایبرگلاس به آنها معروفند. اما آیا این استخر پیش‌ساخته، واقعاً ارزش هزینه‌ای که صرف آنها می‌شود را دارند؟

بیایید در ادامه، این موضوع را با جزئیات بررسی کنیم و به متداول‌ترین سوالات شما در مورد استخر فایبرگلاس پاسخ دهیم.

استخر فایبرگلاس، در چه اشکال و ابعادی عرضه می‌شوند؟

پاسخ: در ۴ شکل با ابعاد حداکثر ۴/۵ در ۱۲ متر

بر خلاف استخرهای بتنی، استخر فایبرگلاس، هم از طرح و هم از نظر اندازه، دارای محدودیت‌هایی هستند.

محدودیت در طراحی به این دلیل است که آنها به جای اینکه از صفر تا صد در محل پروژه ساخته شوند، از روی قالب تولید می‌شوند. البته خبر خوب این است که این استخرهای پیش‌ساخته، در طرح‌هایی متنوع و پرطرفدار عرضه می‌شوند و خریداران اغلب می‌توانند مدلی را که مطابق با سلیقه و نیازشان باشد، پیدا کنند.

از نظر مدل، شما می‌توانید استخر فایبرگلاس خود را از میان یکی از این ۴ شکل انتخاب کنید:

  • طرح مستطیلی
  • طرح رومی (مستطیل شکل با انتهای قوسی)
  • طرح لوبیایی
  • فرم آزاد

وقتی نوبت به ابعاد استخر می‌رسد، معمولاً نمی‌توانید استخری با ابعاد بزرگتر از ۴/۵ در ۱۲ متر پیدا کنید. البته این موضوع، ارتباط چندانی به اقبال بازار به استخرهای کوچکتر ندارد و بیشتر به محدودیت‌های حمل و نقل برمی‌گردد. استخر فایبرگلاس باید به صورت زمینی از محل تولید به محل نصب منتقل شود و بنابراین، تولیدکنندگان باید در هنگام تولید استخر، استانداردهای ایمنی جاده در طول حمل و نقل را هم در نظر بگیرند.

برند ایرانی سوییم پلاس، استخر پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس را در اشکال متنوع و در ابعاد ۴×۸، ۳.۲×۶.۶، ۲.۵×۵ و ۲×۴ عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

استخر فایبرگلاس، در چه رنگ‌ها و طرح‌هایی عرضه می‌شوند؟

لایه‌ی داخلی استخر فایبرگلاس، از نوعی رزین رنگی به نام ژل‌کوت ساخته شده است. درست مانند روکش داخلی استخرهای بتنی (به عنوان مثال گچ، سنگدانه، کاشی)، ژل‌کوت مورد استفاده برای سطح داخلی استخر آماده‌ی فایبرگلاس هم در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود. این رنگ‌ها، اغلب شامل طیف‌های مختلف آبی، سفید یا خاکستری هستند. استخرهای و جکوزی‌های فایبرگلاس سوییم پلاس، در ۷ رنگ فوق‌العاده جذاب عرضه می‌شوند.

رنگ‌های روشن‌تر، آب را شفاف‌تر نشان می‌دهند و به استخر، حس و حال جزایر گرمسیری را می‌دهند. این در حالی است که رنگ‌های تیره‌تر، آب را مات‌تر و عمیق‌تر نشان می‌دهند (مانند دریاچه). ژلکوت بعض استخرها حتی شامل یک لایه ژلکوت بی‌رنگ به همراه اکلیل است که نور خورشید را منعکس می‌کنند تا آب درخشنده‌تر شود.

کم‌رنگ شدن روکش داخلی در انواع استخر، امری عادی است و استخر فایبرگلاس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، این روند در لایه‌ی ژل‌کوت، آنقدر تدریجی است که شما حتی متوجه وقوع آن هم نخواهید شد.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!