فیلتر شنی تصفیه استخر

معرفی و مقایسه‌ انواع فیلتر استخر

فیلتر استخر، یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای حفظ بهداشت، کیفیت و شفافیت آب استخر است. پس از سبد اسکیمر و سبد پمپ، فیلتر در واقع آخرین خط دفاعی شما در برابر آلودگی‌ها و زباله‌هایی است که به هر طریقی، وارد آب استخر می‌شوند. اگر فیلتر مناسبی را برای استخر خود انتخاب نکنید، همیشه باید با مشکلاتی نظیر سبز شدن و کدر شدن آب استخر، دست و پنجه نرم کنید.

انواع فیلتر استخر

فیلتر استخر موجود در بازار، بر سه نوع هستند: فیلتر شنی استخر، فیلترهای کارتریجی و فیلترهای خاک دیاتومه (D.E.). انواع فیلترها، از نظر قیمت، سهولت نگهداری و بستری که برای تصفیه‌ی آب استخر از آن استفاده می‌کنند، با یکدیگر متفاوت هستند. نظرات مختلفی در مورد اینکه بهترین نوع فیلتر کدام است، وجود دارد. اما آیا یکی از انواع این فیلترها، بهتر از دو نوع دیگر است؟ آیا “بهترین فیلتر استخر” وجود دارد؟ بیایید انواع فیلتر استخر را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا یکی از انواع فیلتر استخر می‌تواند لقب بهترین نوع فیلتر را به خود اختصاص دهد یا خیر.

فیلتر شنی استخر در میراب آرین

فیلتر شنی

فیلتر شنی، از پرطرفدارترین نوع فیلتر استخر می باشد. عمده دلیل محبوبیت این فیلترها، قیمت مناسب و نیاز پایین آنها به تعمیر و نگهداری است. این فیلترها برای بیشتر تاسیسات خانگی موثر هستند و نیاز چندانی به دخالت کاربر ندارند. فیلتر شنی، شامل مخزنی است که در داخل آن، نوعی سیلیس مخصوص صنعت استخر وجود دارد. عمل تصفیه‌ی آب استخر در این مدل فیلتر، با عبور آب از مخزن (از بالا به پایین) صورت می‌گیرد. با توجه به جنس مخزن، این فیلترها در چندین مدل موجود هستند؛ از جمله فیلتر شنی فایبرگلاس، فیلتر شنی پلی‌اتیلن و فیلتر شنی فلزی.

عملکرد فیلتر شنی استخر

در اینجا، نحوه‌ی عملکرد فیلتر شنی آمده است:

  • آب از طریق نازل‌های آب‌پخش‌کن وارد مخزن می‌شود.
  • حدود ۷۵ درصد سیلیس و ۲۵ درصد فضای خالی در مخزن وجود دارد. همانطور که آب از بستر سیلیس پایین می‌رود، ذرات معلق در میان دانه‌های سیلیس به دام می‌افتند. این آلودگی‌ها و ذرات، آنقدر در مخزن باقی می‌مانند که عملیات بکواش فیلتر انجام شود.
  • هنگامی که آب به کف فیلتر می‌رسد، توسط نازل‌ها جمع‌آوری می‌شود، سپس از طریق لوله‌ی عمودی موجود در میانه‌ی مخزن به سمت بالا حرکت می‌کند و از فیلتر خارج می‌شود.

هرچه آلودگی و زباله‌ی بیشتری در فیلتر جمع شود، فشار بیشتری در داخل مخزن فیلتر ایجاد می‌شود. شما باید عددی که فشارسنج فیلتر در هنگام راه‌اندازی نشان می‌دهد را یادداشت کنید و هر هفته فشار فیلتر را بررسی کنید تا ببینید که آیا افزایش یافته است یا خیر. هنگامی که فشار حدود ۰/۷ بار افزایش یافت، باید فیلتر را بکواش کنید تا آلودگی‌های اضافی و سایر مواد زائد، از بستر سیلیس پاک شوند. برای بکواش فیلتر، فقط کافی است که بعد از خاموش کردن پمپ، شیر فیلتر را روی حالت بکواش قرار دهید و پمپ را راه‌اندازی کنید. اینکار، معمولاً فقط چند دقیقه زمان می‌برد.

برای دریافت کاتالوگ و لیست قیمت فیلتر شنی فایبرگلاس ایرانی، اینجا کلیک کنید.

فیلتر شنی

شیر چندراهه‌ی فیلتر شنی استخر

هر فیلتر شنی، دارای یک شیر چندراهه است که بین سه تا شش عملکرد را برای فیلتر امکان پذیر می‌کند. در حالت عادی، شیر فیلتر روی حالت Filtration تنظیم می‌شود. فیلتر در اکثر مواقع روی این حالت قرار دارد. علاوه بر این، حالت Backwash هم وجود دارد که جریان آب عبوری از فیلتر را معکوس می‌کند (از پایین به بالا). به این ترتیب، تمام آلودگی‌ها از میان دانه‌های سیلیس خارج می‌شوند و از طریق شلنگ تخلیه، فیلتر را ترک می‌کنند. تنظیمات دیگر شیر چندراهه‌ی فیلتر شنی هم شامل Rinse، Waste، Recirculate و Winter/Closed هستند که در موقعیت‌های مختلف، به‌کار گرفته می‌شوند.

سیلیس کریستالی فیلتر استخر

فیلتر شنی از این جهت به این نام معروف هستند که در گذشته برای پر کردن آنها، از سیلیس شنی استفاده می‌شد. سیلیس شنی تنها می‌توانست ذراتی به کوچکی ۲۰ تا ۴۰ میکرون را جذب کند. از این رو، استفاده از این نوع سیلیس باعث می‌شد که فیلتر شنی نتواند به اندازه‌ی انواع دیگر فیلتر، در جداسازی ذرات کوچک کارآمد باشد. در نتیجه، کاربر ناچار به استفاده از مواد شیمیایی منعقد کننده برای حفظ شفافیت آب می‌شد. سیلیس شنی همچنین هر سه تا پنج سال یکبار، نیاز به تعویض پیدا می‌کرد.

به همین دلیل بود که نوع دیگری از سیلیس برای فیلترهای شنی استخر و جکوزی معرفی شد که به سیلیس شیشه‌ای یا سیلیس کریستالی معروف است. این نوع سیلیس، شامل شیشه‌ی ریز خرد شده و فرآوری شده است و می‌تواند ذراتی به کوچکی پنج میکرون را فیلتر کند. میزان مورد نیاز از این نوع سیلیس برای هر فیلتر، حدود ۲۰ درصد کمتر از میزان مورد نیاز از سیلیس شنی برای همان فیلتر است. سیلیس شیشه‌ای همچنین می‌تواند تا سه برابر بیشتر از سیلیس شنی دوام بیاورد.

سیلیس کریستالی فیلتر استخر

فیلتر کارتریجی

تصفیه‌ی آب استخر در فیلترهای کارتریجی، توسط واحدی به نام کارتریج انجام می‌شود که تا حدودی شبیه به فیلتر هوای خودرو است. فیلترهای کارتریجی می‌توانند ذراتی به کوچکی ۱۰ تا ۲۰ میکرون را از آب استخر جدا کنند و بیشتر برای جکوزی‌ها و استخرهای روکار کاربرد دارند. مهم‌ترین نقطه ضعف فیلترهای کارتریجی به این موضوع برمی‌گردد که تعمیر و نگهداری آن، نسبتاً پرزحمت است.

عملکرد فیلتر کارتریجی استخر

در اینجا نحوه‌ی عملکرد فیلتر کارتریجی آمده است:

  • آب استخر با نیروی پمپ وارد مخزن فیلتر می‌شود و از کارتریج‌ها عبور می‌کند.
  • آلودگی‌ها و ذرات معلق در میان پلیسه‌های کارتریج به دام می‌افتند و آب تمیز به استخر باز می‌گردد.
  • در فیلترهای کارتریجی هم زمان تمیز کردن فیلتر توسط گیج فشار مشخص می‌شود. وقتی فشار، ۱۰ درجه بالا می‌رود، زمان تمیز کردن فیلتر است. البته تمیز کردن این فیلترها، به سادگی بکواش نیست.

برای تمیز کردن فیلترهای کارتریجی، باید فیلتر را باز کنید، کارتریج‌ها را خارج نمایید و آنها را با شلنگ، آب‌کشی کنید. اینکار باید چند بار در طول فصل شنا انجام شود. همچنین کارتریج‌ها باید حداقل یکبار در سال، چربی‌زدایی شوند. هر کارتریج معمولاً بین یک تا سه فصل شنا دوام می‌آورد و پس از آن باید به طور کامل تعویض شود.

فیلتر D.E. (خاک دیاتومه)

فیلترهای D.E.، گران‌ترین نوع فیلتر استخر هستند که می‌توانند ذراتی به کوچکی سه تا پنج میکرون را فیلتر کنند. در داخل مخزن این فیلترها، شبکه‌هایی قرار دارند که با خاک دیاتومه (پودری سفید رنگ که از صدف و بقایای نوعی جانور دریایی میکروسکوپی به نام دیاتوم درست می‌شود) پوشانده شده‌اند. خاک دیاتومه، شامل ذراتی توخالی با تخلخل بالاست که در جذب ذرات معلق در آب، خیلی خوب عمل می‌کند. با این‌حال، نگهداری از این فیلترها، کاری دشوار و نسبتاً تخصصی است.

علاوه بر قیمت بالا و نیاز بیشتر به تعمیر و نگهداری، گفته می‌شود که خاک دیاتومه برای سلامتی مضر است و می‌تواند باعث مشکلات ریوی و حساسیت‌های پوستی شوند. حتی در برخی ایالت‌های آمریکا، استخرداران موظفند که طبق قانون، مخزنی جداگانه برای این ماده در نظر بگیرند تا خاک دیاتومه‌ی شسته شده در آن جمع‌آوری شود و وارد سیستم فاضلاب شهری نشود.

فیلتر D.E. (خاک دیاتومه)

عملکرد فیلتر D.E. استخر

در اینجا نحوه‌ی عملکرد فیلتر D.E. آمده است:

  • شبکه‌های موجود در مخزن فیلترهای E.، با نوعی روکش پارچه‌ای ظریف پوشانده شده‌اند. خاک دیاتومه که از طریق اسکیمرها وارد سیستم می‌شود، به شبکه‌ها می‌چسبد.
  • با عبور آب از فیلتر، خاک دیاتومه، ذرات معلق را در خود به دام می‌اندازد و آب تمیز به استخر برمی‌گردد.
  • تمیز کردن فیلترهای خاک دیاتومه هم به روش بکواش انجام می‌شود. وقتی فشار حدود ۰/۷ بار افزایش یافت، فیلتر باید بکواش شود.

البته بر خلاف سیلیس فیلتر شنی استخر، با هر بار بکواش، مقدار قابل توجهی از خاک دیاتومه شسته می‌شود و از دست می‌رود. بنابراین باید بعد از هر بار بکواش، مقداری خاک دیاتومه را از طریق اسکیمر به فیلتر اضافه کنید؛ عاملی که هزینه‌ی نگهداری از استخر را بالا می‌برد. شبکه‌های فیلتر هم باید به طور مرتب، شست‌شو داده شده و چربی‌زدایی شوند.

طول عمر انواع فیلتر استخر

بیایید در این بخش به این سوال پاسخ دهیم که هریک از انواع فیلتر استخر، می‌توانند تا چند سال دوام بیاورند:

طول عمر فیلتر شنی استخر

اگر برای فیلتر شنی استخر از سیلیس شنی استفاده شود، معمولاً باید هر سه تا پنج سال یکبار، سیلیس را تعویض کنید. این در حالی است که سیلیس کریستالی فیلتر شنی، معمولاً هر ۱۰ سال یکبار نیاز به تعویض پیدا می‌کند. اینکار، اصلاً سخت نیست البته باید حواستان باشد که در هنگام تعویض سیلیس، به اجزای داخلی مخزن (به ویژه نازل‌های موجود در کف فیلتر و لوله‌ی عمودی) آسیبی وارد نشود. همچنین توصیه می‌شود که گهگاه از نوعی محلول پاک کننده برای فیلتر استفاده کنید تا بستر سیلیس فیلتر از موادی مثل روغن و کرم ضد آفتاب پاک شود.

از میان انواع فیلتر شنی، معمولاً فیلترهای شنی با مخزن فایبرگلاس، بیشترین طول عمر را از خود نشان می‌دهند چراکه ضمن مقاومت در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی استخری، از مقاومت بالایی در برای فشار و حرارت برخوردارند و از این رو، حتی برای جکوزی‌های با حداکثر دمای ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد هم کاربرد دارند. علاوه بر این، برخلاف فیلترهای شنی پلی‌اتیلن، مخزن فیلترهای شنی فایبرگلاس استخر، قابل تعمیر است.

طول عمر فیلتر کارتریجی

اگر در حین شست‌شوی کارتریج‌های فیلتر، متوجه پارگی یا آسیب دیدگی شدید، باید آنها را تعویض کنید. کارتریج‌های این نوع فیلتر معمولاً هر دو تا سه سال، نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

طول عمر فیلتر خاک دیاتومه

شبکه‌هایی که در داخل مخزن فیلترهای D.E. وجود دارند و با خاک دیاتومه پوشانده می‌شوند، معمولاً سه تا چهار سال دوام می‌آورند و بعد از آن باید تعویض شوند. در عین حال، ضروری است که بعد از هر بار بکواش فیلتر، مقداری خاک دیاتومه به آن اضافه شود.

قیمت انواع فیلتر استخر

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، قیمت فیلترهای شنی استخر، از همه پایین‌تر است و این فیلترها از نظر هزینه‌ی اولیه، مقرون به‌صرفه‌ترین نوع فیلتر تصفیه‌ی استخر به شمار می‌روند. پس از آنها، معمولاً فیلترهای کارتریجی استخر قرار می‌گیرند و فیلترهای خاک دیاتومه هم گران قیمت‌ترین نوع فیلتر استخری به شمار می‌روند.

علاوه بر قیمت فیلتر استخر، باید هزینه‌های نگهداری از فیلتر را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال، سیلیس کریستالی فیلتر شنی، باید معمولاً هر ۱۰ سال یکبار تعویض شود اما خاک دیاتومه در فیلترهای D.E.، باید بعد از هربار بکواش، شارژ شود.

بهترین فیلتر استخر

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، به نظر می‌رسد که بهترین نوع فیلتر برای تصفیه‌ی آب استخرهای شنا، فیلتر شنی باشد. قیمت فیلتر شنی استخر، پایین‌تر از سایر انواع فیلتر است، این نوع فیلتر به کمترین میزان سرویس و نگهداری نیاز دارد و در صورت استفاده از سیلیس کریستالی، می‌تواند با به دام انداختن ذراتی به کوچکی پنج میکرون، بهداشت و شفافیت آب را تضمین کند.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!