نکاتی که باید قبل از خرید استخر خانگی بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید استخر خانگی بدانید

خرید استخر خانگی، یک سرمایه‌گذاری عمده است. این استخرها، هزینه‌ی قابل توجهی دارند و می‌توانند علاوه بر زیبایی فضای مورد نظر شما برای نصب استخر، ارزش ملک شما را هم تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، هرگز نباید خرید استخر خانگی را ساده بگیرید. ضروری است که قبل از خرید، تحقیقات زیادی انجام دهید و درمورد بسیاری از موارد، تصمیم‌گیری کنید. اگر بدون کسب اطلاعات کافی وارد عمل شوید، ممکن است هزینه‌ی بیشتری بپردازید، استخری بخرید که متناسب با شرایط شما نباشد یا مجری نامناسبی را برای این کار انتخاب کنید. انجام تحقیقات به شما کمک می‌کند تا در مورد نوع استخری که می‌خرید و مشخصات آن، آگاهانه تصمیم بگیرید.

ساخت استخر خانگی

پیش از خرید استخر خانگی، باید سعی کنید درمورد آیتم‌های زیر، اطلاعات کافی کسب کنید: 

  • نوع استخر
  • قیمت انواع استخر خانگی
  • زمان و مراحل ساخت استخر خانگی
  • اندازه، شکل و طرح استخر خانگی
  • انتخاب مجری استخر خانگی

در ادامه، این موارد را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چرا استخر فایبرگلاس؟

هنگامی که به دنبال ساخت استخر خانگی هستید، یکی از اولین مواردی که باید درمورد آن تصمیم‌گیری کنید، انتخاب نوع استخر است. توصیه‌ی ما این است که یک استخر پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس را برای خانه‌ی خود تهیه کنید، مگر اینکه نیازهای خاصی داشته باشید که استخرهای فایبرگلاس، قادر به پاسخ‌گویی به آنها نباشند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید یک استخر بتنی را در هر ابعادی که می‌خواهید بسازید، اما درمورد استخرهای فایبرگلاس، اینگونه نیست. یا مثلاً یک استخر خانگي بادی، از نظر هزینه‌ی اولیه، ارزان‌ترین گزینه به شمار می‌رود و برای کسانی که می‌خواهند استخر داشته باشند اما بودجه‌ی ساخت یک استخر خانگی توکار را ندارند، ایده‌آل است.

با این حال، استخرهای فایبرگلاس، مناسب‌ترین گزینه برای اغلب پروژه‌های خانگی و خصوصی به شمار می‌روند. اگر هنوز هم درمورد انتخاب استخر فایبرگلاس مردد هستید، بیایید درمورد این موضوع صحبت کنیم که چرا استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس، به شدت توصیه می‌شوند.

مزایای استخر فایبرگلاس

مهم‌ترین مزیت استخرهای فایبرگلاس این است که نیاز کمی به نگهداری دارند.

استخرهای وینیلی، نیاز به متعادل‌سازی دقیق پارامترهای شیمیایی و تعویض آستر (معمولاً هر ۵ تا ۹ سال یکبار) دارند. استخرهای بتنی هم به شدت مستعد رشد جلبک و لکه‌های استخری هستند، روکش داخلی آنها باید هر ۱۰ سال یکبار بازسازی شود و هر ۳ تا ۵ سال هم نیاز به اسیدشویی دارند. اما استخرهای فایبرگلاس، هیچ کدام از این دردسرها را ندارد. بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را صرف لذت بردن از استخر و زمان کمتری صرف تمیز کردن آن کنید.

مزیت دیگر این است که برخلاف سطح زمخت و خشن استخرهای بتنی، سطح داخلی استخرهای فایبرگلاس، صاف و لطیف هستند. این امر، در ایمنی و راحتی شناگران، به ویژگی کودکان، بسیار حائز اهمیت است.

آخرین مزیت عمده استخرهای فایبرگلاس هم این است که نصب این استخرهای خانگی، به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر است و امکان اجرای آنها در تمام طول سال وجود دارد. این مورد، در خصوص استخرهای بتنی و وینیلی که فرآیند نصب آنها به شرایط آب و هوایی مطلوب نیاز دارند، صدق نمی‌کند.

قیمت استخر خانگی

هنگامی که به دنبال خرید یک استخر خانگی هستید، قیمت، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. با این حال، بسیاری از مردم، این اشتباه را مرتکب می‌شوند که قیمت را فقط از جنبه‌ی هزینه‌ی اولیه‌ی ساخت استخر خانگی در نظر می‌گیرند.

اگر قصد ساخت استخر توکار خانگی را دارید، باید هم قیمت اولیه‌ی استخر و هم هزینه نگهداری از آن را در کوتاه مدت و طولانی مدت در نظر بگیرید.

استخر خانگی ارزان

همان‌طور که گفتیم، مهم است که علاوه بر قیمت ساخت و نصب استخر خانگی، هزینه‌های نگهداری کوتاه مدت و بلند مدت را هم در نظر بگیرید. از نظر هزینه‌ی اولیه، می‌توان گفت که استخرهای وینیلی، معمولاً ارزان‌ترین گزینه هستند، استخرهای بتنی، گران‌ترین گزینه هستند و استخرهای فایبرگلاس، گزینه‌ای میان‌رده از نظر قیمت ساخت استخر به شمار می‌روند. اما استخر خانگی، درواقع به بخشی از خانه‌ی شما تبدیل می‌شود و بنابراین، تا زمانی که صاحب خانه باشید، بخشی از زندگی شما خواهد بود. از این رو، به خاطر داشته باشید که هزینه‌های تعمیر و نگهداری استخر هم باید در نظر گرفته شوند و این هزینه‌ها، با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کنند. هزینه‌های تعمیر و نگهداری، بیش از هرچیز به نوع استخری بستگی دارد که انتخاب می‌کنید.

هزینه نگهداری از استخر

استخرهای بتنی، بالاترین هزینه‌ی تعمیر و نگهداری را دارند؛ از جمله هزینه‌ی ماهانه‌ی برق مصرفی پمپ و مواد شیمیایی و هزینه‌های مربوط به اسیدشویی، بازسازی روکش، رفع نشتی و سایر موارد مشابه است. اگرچه هزینه‌ی ماهانه‌ی نگهداری از استخرهای وینیلی، به اندازه‌ی استخرها بتنی نیست، اما نیاز این استخرها به تعویض روکش در فواصل زمانی نسبتاً کوتاه، این استخرها را در طولانی مدت، به یکی از گران‌ترین گزینه‌ها تبدیل می‌کند.

این در حالی است که هزینه‌ی اولیه‌ی استخرهای فایبرگلاس، معمولاً ۲۰ درصد پایین‌تر از استخرهای بتنی است. علاوه بر این، ویژگی‌هایی نظیر ژلکوت صاف و نامتخلخل این استخرها و ضربه‌پذیری فوق‌العاده‌ی آنها، باعث کاهش هزینه‌های نگهداری از استخرهای فایبرگلاس می‌شود و آنها را در درازمدت، به مقرون به صرفه‌ترین گزینه تبدیل می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هزينه‌ی ساخت استخر خانگي سرپوشيده، بالاتر از ساخت استخر روباز است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مطلب دیگر ما با عنوان استخر سرپوشیده یا استخر روباز” را مطالعه کنید.

بازه زمانی ساخت استخر خانگی

اگر در فکر ساخت یک استخر خانگی هستید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که ساخت هر نوع استخر توکار، چقدر زمان می‌برد. مدت زمان دقیق نصب استخر، با به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله: اندازه استخر، تعداد پیمانکارانی که کار را انجام می‌دهند و تجربه آنها و شرایط آب و هوایی در هنگام نصب استخر.

در ادامه، مدت زمان لازم برای نصب هر یک از انواع استخر آورده شده است:

استخر فایبرگلاس

استخر فایبرگلاس، بهترین نوع استخر خانگی از نظر سرعت نصب است. از آنجا که کار ساخت این استخرها به طور کامل در کارخانه انجام می‌شود، کار نصب این استخرها، ظرف مدت یک تا دو هفته انجام می‌گیرد. البته زمان نصب این استخرها به تیم نصب و شرایط پروژه نیز بستگی دارد. تیمی که کار نصب را به آنها می‌سپارید، باید حتماً متخصص نصب استخرهای فایبرگلاس باشند. اگر مجری از تجربه‌ی کافی برخوردار نباشد، علاوه بر طولانی شدن فرآیند نصب، احتمال آن زیاد است که استخر شما پس از راه‌اندازی، دچار مشکلاتی جدی شود.

استخر بتنی

استخرهای بتنی معمولاً به بیشترین زمان برای نصب نیاز دارند چراکه بتن باید قبل از تکمیل ساخت، به طور کامل عمل بیاید. در شرایط عالی، اینکار حداقل ۲۸ روز طول می‌کشد و در شراط آب و هوای نامناسب، عمل آمدن بتن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. به این ترتیب، از ابتدا تا انتها، تکمیل یک استخر بتنی ممکن است تا ۳ سه ماه یا حتی بیشتر زمان ببرد.

استخر وینیلی

استخر وینیلی از نظر زمان نصب، بین استخرهای فایبرگلاس و بتنی قرار می‌گیرد. نصب این نوع استخر بسته به اندازه استخر، عوامل آب و هوایی و اینکه آیا خودتان آن را انجام می‌دهید یا افراد حرفه ای را استخدام می‌کنید، بین ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد.

اندازه، شکل و طرح استخر

هنگام خرید یک استخر خانگی، اندازه و طرحی را انتخاب می‌کنید که متناسب با نیازهای شما و فضایی باشد که در اختیار دارید. اما چگونه می‌توانید تعیین کنید که استخر با چه شکل و در چه اندازه‌ای برای شما ایده‌آل است؟

ابعاد استخر خانگی

ابعاد و عمق استخر، عامل مهمی است چراکه روی فعالیت‌هایی که می‌توانید در استخر انجام دهید تاثیر می‌گذارد و همچنین بر ظاهر فضای مد نظر شما برای نصب استخر و عناصر دیگری که می‌توانید در این فضا بگنجانید.

جهت تعیین اینکه چه اندازه استخری می‌خواهید، اول از همه باید بدانید که استخر قرار است برای چه کاری استفاده شود: تفریح و آبتنی بچه‌ها، تمرین شنا، پول پارتی و غیره. سپس باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید فضای مورد نظر شما برای نصب استخر، شامل چه چیزهای دیگری باشد. برخی از افراد، علاوه بر استخر، آیتم‌های دیگری را هم می‌خواهند؛ مثلاً جکوزی و فضایی برای قرار دادن آتش‌دان و مبلمان استخری. بنابراین، باید تعیین کنید که برای این موارد، به چقدر فضا نیاز دارید.

در نهایت، در نظر بگیرید که چه تعداد از شناگران قرار است در حال حاضر و در آینده از استخر استفاده کنند. ممکن است اکنون دو فرزند کوچک داشته باشید. اما آنها به سنین نوجوانی و جوانی می‌رسند و بعدها، خودشان خانواده تشکیل می‌دهند. بنابراین ممکن است اکنون ۴ شناگر داشته باشید، اما در آینده تعداد شناگران به راحتی به ۱۰ تا ۱۲ نفر برسد. شما نمی‌توانید اندازه استخر را پس از آنکه فرآیند ساخت آن به اتمام رسید، تغییر دهید. بنابراین ابعاد استخر خانگی را بر اساس آنچه در حال حاضر و در آینده به آن نیاز دارید، تعیین کنید.

فراموش نکنید که می‌توانید با نصب نازل استخر بی‌انتها، حتی در یک استخر کوچک خانگی هم تمرین شنا کنید

مدل استخر خانگی

فاکتور بعدی که باید در نظر بگیرید شکل و طرح استخر است.

برخی افراد، استخرهایی با خطوط منحنی را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، بیشتر طرفدار مدل‌های مینیمالیستی با خطوط مستقیم هستند. هنگام تعیین شکل استخر، باید اندازه و شکل فضای مورد نظر خود را در نظر بگیرید. بسته به این عوامل، ممکن است استخری با خطوط منحنی یا مستقیم، برای فضای مورد نظر شما بهتر باشند.

در ادامه، در نظر بگیرید که می‌خواهید استخرتان شامل چه ویژگی‌هایی باشد. مثلاً اگر به فضایی باز و وسیع برای شنا و بازی نیاز دارید، یک استخر با خطوط مستقیم ممکن است بهتر باشد. اما اگر می‌خواهید فضای زیادی برای نشستن یا یک استخر خانگي لاکچري داشته باشید، مدلی با خطوط منحنی، احتمالاً گزینه‌ی مناسب‌تری است.

سوییم پلاس، استخرها و جکوزی‌های پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس را در مدل‌ها و ابعاد مختلف عرضه می‌کند؛ از جمله:

 انواع

مدل

طرح

سیکل تصفیه

ابعاد (متر)

عمق (متر)

امکانات

استخر خانگی بزرگ

استخر فایبرگلاس راین

لوبیایی

اسکیمری

۴ در ۸

۱/۱ تا ۱/۶

پله، نیمکت و لبه‌ی

استراحت

استخر متوسط خانگی

استخر فایبرگلاس نیل

مستطیلی

اسکیمری

۳/۲ در ۶/۶

۱/۵

پله، نیمکت و لبه‌ی

استراحت

استخر فایبرگلاس دِز

مستطیلی

اسکیمری

۲/۵ در ۵

۱/۵

پله، نیمکت و لبه‌ی

استراحت

استخر خانگی کوچک

استخر فایبرگلاس آمور

مستطیلی

سرریز

۲ در ۴

۱/۳

نیمکت

جکوزی خانگی

جکوزی فایبرگلاس وان

شش‌ضلعی

اسکیمری

۲/۷

۱/۰۵

پله و نیمکت

جکوزی فایبرگلاس سوان

دایره‌ای

سرریز

۲/۷

۱/۰۵

پله و نیمکت

مجری ساخت استخر

آخرین چیزی که قبل از خرید استخر خانگی باید به آن توجه کنید، این است که کار را به یک مجری استخر معتبر و مجرب بسپارید. مجری استخری که انتخاب می‌کنید، تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی پروژه‌ی استخر شما دارد. یک مجری عالی می‌تواند استخر را به موقع تکمیل کند، اطمینان حاصل کند که استخر، نیازهای شما را برآورده می‌کند و استخری با مشکلات کمتر بسازد یا نصب کند. یک مجری ضعیف ممکن است استخری را نصب کند که نیازهای شما را برآورده نمی‌سازد، بیش از بودجه‌ی پیش‌بینی شده، هزینه می‌برد یا در آینده، دچار مشکلاتی جدی می‌شود.

برند ایرانی سوییم پلاس، علاوه بر ساخت و انتقال استخرهای فایبرگلاس، ضمن همکاری با تیم‌های مجرب و آموزش‌دیده، خدمات نصب این استخرها را نیز به مشتریان عزیز در سراسر کشور عرضه می‌کند. نصب و راه‌اندازی استخرها و جکوزی‌های پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس سوییم پلاس، در کمتر از یک هفته انجام می‌شود.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!