عیب یابی و تعمیر پمپ تصفیه استخر

عیب یابی و تعمیر پمپ تصفیه استخر

پمپ‌ تصفیه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم فیلتراسیون استخر شماست. به همین دلیل است که حتی کوچک‌ترین مشکلی که برای این بخش پیش می‌آید هم باید به سرعت شناسایی و برطرف شود. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات، بدون نیاز به دریافت خدمات حرفه‌ای قابل رفع هستند. در این راهنما، به مشکلات رایج پمپ‌های تصفیه‌ی استخری پرداخته‌ایم و راهکارهایی ساده برای برطرف کردن هریک از آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اجزای پمپ تصفیه

قبل از اینکه به موضوع عیب‌یابی پمپ استخر بپردازیم، در ابتدا خیلی خلاصه درمورد اجزای پمپ استخر و وظیفه‌ای که هر بخش بر عهده دارد، صحبت می‌کنیم:

درب پمپ استخر: این بخش معمولاً به منظور دسترسی آسان به پمپ برای امور تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید وضعیت پمپ را از طریق این قسمت بررسی کنید.

پیش‌فیلتر: آب استخر ابتدا وارد این قسمت از پمپ می‌شود تا زباله‌های درشت‌تر به دام بیفتند و وارد محفظه‌ی اصلی پمپ نشوند.

درپوش تخلیه: این بخش، برای تخلیه پمپ در فرآیند آماده‌سازی آن برای زمستان یا دوره‌هایی که از استخر استفاده نمی‌شود، کاربرد دارد.

پروانه: این بخش با نیروی الکتروموتور می‌چرخد و آب را از استخر به سمت سیستم فیلتراسیون می‌کشد. این قسمت همچنین شامل دیفیوزر و سیل آب‌بند است که به عملکرد پروانه کمک می‌کنند.

الکتروموتور و شفت: این دو قسمت، پروانه را می‌چرخانند و نیروی لازم برای پمپاژ آب را تامین می‌کنند.

اورینگ‌ها: این حلقه‌های لاستیکی کوچکی، برای آب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اورینگ‌ها بسیار مهم هستند چراکه خرابی و فرسودگی آنها می‌تواند باعث نشتی شود و عملکرد پمپ را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

عیب یابی و تعمیر پمپ تصفیه استخر

 

۳ نشانه که پمپ استخر شما نیاز به تعویض دارد

اگر از پمپ تصفیه استخر به خوبی نگهداری کنید، معمولاً هشت تا ده سال برای شما کار می‌کند. اما اگر موارد زیر رخ دهند، عیب‌یابی پمپ استخر در خانه ممکن است مشکل شما را حل نکند.

  1.  پمپ مدام دچار نشتی می‌شود

در ادامه، کمی در مورد رفع انواع نشتی صحبت می‌کنیم. اما اگر اکثر راهکارهای ذکر شده را چندین بار انجام دادید و مشکل برطرف نشد، احتمالاً آب‌بند شفت الکتروموتور شما فرسوده شده است. گاهی اوقات می‌توان این مشکل را برطرف کرد، اما اگر مشکل ادامه پیدا کند، ممکن است نیاز به تعویض پمپ داشته باشید.

  1. سیستم دچار افت فشار شده است

اگر فشار مخزن فیلتر شما به طور مداوم پایین است و تمامی راهکارهایی که در ادامه آورده شده است را برای رفع گرفتگی‌ها امتحان کرده‌اید، ممکن است چیزی مثل علف یا زباله‌ای دیگر، پروانه را مسدود کرده باشد یا پروانه فرسوده شده باشد.

  1. پمپ آب را نمی‌کشد

هواگیری پمپ شامل تخلیه هوای اضافی سیستم است تا خلاء ایجاد شود و آب را به داخل سیستم بکشاند. اگر پمپ شما مدام به هواگیری نیاز داشته باشد، آب استخر شما به درستی فیلتر نمی‌شود. این مشکل، باعث تجمع زباله‌ها و در نهایت، منجر به جلبک زدن آب استخر شما می‌شود. در این صورت، ممکن است لازم باشد کل پمپ را تعویض کنید.

 

برای مطالعه بیشتر درباره بهترین پمپ استخری کلیک کنید.

عیب یابی پمپ استخر

در ادامه، رایج‌ترین مشکلات پمپ‌های استخری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و چند راهکار ساده را برای رفع هریک از آنها پیشنهاد می‌کنیم. به خاطر داشته باشد که اگر این راهکارها جواب نداند، حتماً باید در اسرع وقت از یک متخصص کمک بگیرید.

عیب یابی و تعمیر پمپ استخر

پمپ استخر روشن نمی‌شود

اگر پمپ استخر شما به منبع برق متصل است اما روشن نمی‌شود، موارد زیر را امتحان کنید:

تایمر پمپ را بررسی کنید: ممکن است تایمر را طوری تنظیم کرده باشید که پمپ در آن ساعت خاموش باشد.

فیوز را بررسی کنید: ممکن است موقع تمیز کردن استخر، فیوز را قطع کرده باشید یا مشکل دیگری باعث پریدن فیوز شده باشد.

سیم‌کشی را بررسی کنید: ممکن است جوندگان، سیم‌های متصل به پمپ را پاره کرده باشند یا سیم‌کشی به دلیل فرسودگی دچار مشکل شده باشد.

پمپ استخر روشن می‌شود اما بلافاصله خاموش می‌شود

اغلب، اضافه جریان یا خرابی خازن است که باعث این مشکل می‌شود.

پمپ‌های جدید: اگر پمپ شما به تازگی نصب شده است، از یک برقکار برای بررسی این موضوع کمک بگیرید. احتمالاً مشکل ولتاژ وجود دارد که چیزی نیست که بتوانید خودتان برطرف کنید.

پمپ‌های قدیمی: اگر پمپ تصفیه استخر شما برای مدتی نصب شده باشد، ممکن است این مشکل به دلیل شل شدن اتصالات یا خرابی خازن باشد. ابتدا سیم‌ها و اتصالات را سفت کنید. اگر این راهکار جواب نداد، ممکن است لازم باشد خازن را بررسی کنید.

اگر پمپ کمی کار می‌کند و بعد خاموش می‌شود:

الکتروموتور را بررسی کنید: ممکن است الکتروموتور داغ باشد، پس مراقب باشید. اگر چنین است، ممکن است گرمای بیش از حد باعث شده باشد که سوئیچ حرارتی، برای حفاظت از الکتروموتور، آن را خاموش کند. بررسی کنید که دریچه‌های الکتروموتور مسدود نشده باشند چون در این صورت، فن تعبیه شده در پشت الکتروموتور نمی‌تواند آن را خنک کند.

آیا از تایمر استفاده می‌کنید؟ اگر پمپ را مستقیماً به فیوز متصل کنید و از تایمر استفاده نکنید، ممکن است مشکل از اینجا باشد. فیوزها طوری طراحی نشده‌اند که به عنوان کلید روشن/خاموش عمل کنند و دراین‌صورت، خیلی سریع از بین می‌روند.

عیب یابی و تعمیر پمپ تصفیه استخر

پمپ استخر، آب را نمی‌کشد یا به گردش در نمی‌آورد

این مشکل احتمالاً به دلیل انسداد است. اگر پمپ برای طولانی مدت بدون جریان کافی آب (اصطلاحاً خشک) کار کند، منجر به تعمیرات پرهزینه می‌شود. موارد زیر را امتحان کنید:

گیج فشار فیلتر را بررسی کنید: اگر فشار مخزن فیلتر بالاتر از عدد معمول بود، فیلتر را بکواش کنید. اینکار باید فشار مخزن فیلتر را کاهش دهد و به جریان آب پمپ کمک کند.

پمپ را تمیز کنید: اسکیمر، سبد پمپ و پروانه را از هر گونه زباله تمیز کنید. بررسی کنید که سبد پمپ پاره نشده باشد. در این صورت، باید آن را تعویض کنید.

سیستم را از نظر نشتی بررسی کنید: سیستم لوله‌کشی را بررسی و هرگونه نشتی را شناسایی و رفع کنید.

پمپ استخر هوا می‌کشد

اگر حباب‌های هوا از نازل‌های دهش خارج می‌شوند، باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

سطح آب استخر را بررسی کنید: اگر خط آب به زیر اسکیمر رسیده باشد، به جای آب، هوا وارد سیستم می‌شود. برای رفع این مشکل، فقط کافی است استخر را حداقل تا نیمه‌های ورودی اسکیمر پر کنید. می‌توانید از لول رگولاتور استفاده کنید تا این کار را به صورت خودکار برایتان انجام دهد.

سبد اسکیمر و پمپ را تمیز کنید: اگر این سبدها پر شده باشند، آب از آن‌ها عبور نمی‌کند. همچنین بررسی کنید که سبد شما پاره نشده باشد تا زباله‌ها نتوانند وارد پمپ شود.

درب اسکیمر را بررسی کنید: اگر درب اسکیمر گیر کرده باشد، جریان آب شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

پمپ را بررسی کنید: مطمئن شوید که پمپ، خطوط ورودی و سایر قسمت‌ها سالم هستند. هرگونه ترک و شکستگی در پمپ یا خرابی سیل آب‌بند/ اورینگ ممکن است جریان آب را مهار کند.

اورینگ درب پمپ را بررسی کنید: اگر حباب می‌بینید یا صدای خش خش در اطراف درب پمپ می‌شنوید، ممکن است مقداری زباله در این قسمت گیر کرده باشد. بنابراین ابتدا آن را پاک کنید. اگر با این کار مشکل برطرف نشد، ممکن است لازم باشد اورینگ را روغن‌کاری یا تعویض کنید.

اورینگ مهره ماسور و خط مکش را از نظر نشتی بررسی کنید: متأسفانه تشخیص مشکلات در این اورینگ‌ها سخت‌تر است، بنابراین باید خلاق باشید. یکی از راه‌های تشخیص مشکل این است از کف صابون در محل اتصالات استفاده کنید. اگر به نظر می‌رسد که حباب‌‌ها در حال مکیده شدن هستند، ممکن است نشتی از خط مکش باشد.

خطوط ورودی را بررسی کنید: ممکن است این خطوط، مسدود شده باشند. باید هر خط را جداگانه تست کنید تا بفهمید مشکل از کجاست. به جز موردی که می‌خواهید آن تست کنید، بقیه را ببندید و گیج فشار فیلتر را بررسی کنید. اگر یکی از آنها، فشار پایین‌تری نسبت به بقیه داشته باشد، انسداد را پیدا کرده‌اید. از سرشلنگ آبپاش برای رفع مشکل انسداد استفاده کنید یا از متخصص استخر کمک بگیرید.

پمپ استخر نشتی دارد

اگر منشاء نشتی استخر از پمپ باشد، باید این قسمت‌ها را چک کنید:

بدنه‌ی پمپ: آیا ترک قابل مشاهده‌ای بر روی بدنه‌ی پمپ وجود دارد؟ آیا پیچ و مهره‌ها، به خوبی بسته شده‌اند و اورینگ‌ها هم سر جای خودشان هستند؟ آیا درب پمپ به درستی بسته شده است؟ الکتروموتور را بررسی کنید: آیا قطعاتی هستند که آثاری از فرسودگی در آنها قابل مشاهده باشد؟

اتصال میان بدنه پمپ و الکتروموتور: اگر منشاء نشتی از این قسمت باشد، ممکن است سیل آب‌بند پمپ خراب شده باشد. و متأسفانه با گذشت زمان این وضعیت بدتر خواهد شد. اگر آب از این سیل آب‌بند بگذرد و به الکتروموتور پمپ برسد، کار تمام است! پس هر چه زودتر، این مشکل را برطرف کنید.

اتصالات: اتصالاتی که لوله‌های خروجی و ورودی را به پمپ متصل می‌کنند، ممکن است به هر دلیلی از حالت آب‌بند خارج شوند و ایجاد نشتی کنند.

آب‌بند شفت: این بخش در داخل محفظه پمپ است و از ورود آب به الکتروموتور جلوگیری می‌کند. با گذشت زمان، این آب‌بند هم ممکن است فرسوده شده و باعث نشتی از زیر پمپ شود.

پمپ استخر بعد از چند دقیقه دچار افت فشار می‌شود

اگر فشار پمپ استخر شما کاهش پیدا می‌کند، محتمل‌ترین دلایل عبارتند از:

گرفتگی: اسکیمر، سبد پمپ و پروانه را از هر گونه زباله پاک کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، گیج فشار فیلتر را برای تشخیص گرفتگی در خطوط ورودی مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار، به نوبت یکی از خطوط متصل به پمپ را باز نگه دارید و بقیه را ببندید و سطوح فشار را بررسی کنید. آن خط لوله‌ای که کمترین فشار برایش ثبت شده است، احتمالاً گرفتگی دارد.

نشتی: این نشتی‌ها ممکن است در خود پمپ یا در اتصالاتی باشند که پمپ را به خط لوله متصل می‌کنند و اغلب به دلیل فرسودگی هستند. اگر نمی‌خواهید کار به جاهای باریک برسد، حتماً در اسرع وقت، نشتی‌ها را شناسایی و برطرف کنید. سیل مکانیکی بین بدنه پمپ و الکتروموتور، اتصالات و آب‌بند شفت را بررسی کنید. برخی از نشتی‌ها باعث می‌شوند که هوا وارد لوله شود و جریان آب، کاهش یابد.

کثیفی فیلتر: اگر فیلتر شما مسدود شده است یا نیاز به بکواش دارد، مهم است که این مشکل را به سرعت برطرف کنید. بکواش منظم فیلتر از انسداد جلوگیری می‌کند و در حفظ تعادل شیمیایی و کیفیت آب هم نقش دارد.

پمپ تصفیه استخری میراب آرین

پمپ استخر دچار ارتعاش شدید شده است

مقدار کمی ارتعاش، طبیعی است. اما اگر متوجه ارتعاش غیرعادی پمپ استخر شده‌اید، موارد زیر را بررسی کنید:

یکی از کارهایی که می‌توانید برای رفع این مشکل انجام دهید، استفاده از شاسی پمپ است تا پمپ روی سطحی کاملاً صاف و تراز قرار می‌گیرد و از ارتعاش آن جلوگیری شود.

فرسودگی بلبرینگ‌ها هم می‌تواند شفت پمپ را از حالت تراز خارج کنند و باعث لرزش شوند.

این مشکل همچنین ممکن است به این دلیل باشد که هوا وارد سیستم شده است. اول، سطح آب را مورد بررسی قرار دهید و بعد به سراغ هرگونه انسداد و نشتی بروید.

پمپ استخر صدای وزوز بلندی ایجاد می‌کند

دو دلیل اصلی برای این مشکل در پمپ‌های تصفیه استخر وجود دارد:

گرفتگی پروانه: تنها کاری که باید انجام دهید این است که پروانه را تمیز کنید.

خرابی خازن: اگر خازن شما نتواند نیروی لازم برای راه‌اندازی پمپ را تامین کند، باید تعویض شود.

پمپ استخر صدای بسیار بلندی تولید می‌کند

این مشکل احتمالاً از بلبرینگ‌ها یا آب‌بند شفت است. توصیه می‌شود برای تعویض این بخش‌ها هم از خدمات تعمیرات حرفه‌ای استفاده کنید.

جمع‌بندی

اگر راهکارهای معرفی شده در این راهنما را اجرا کردید اما مشکل پمپ تصفیه‌ی استخر شما برطرف نشد، وقت آن رسیده است که کار را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

پمپ استخر خود را از میراب آرین (یا یکی از نماینده‌های ما در سراسر کشور) تهیه کرده‌اید؟ پس اصلاً جای نگرانی وجود ندارد! ما، انواع تجهیزات استخری را با گارانتی معتبر به شما عرضه می‌کنیم. میراب آرین، پمپ‌های استخری اشپک آلمان، پمپ‌ها استخری ساچی اسپانیا و پمپ‌های چینی آکوآاسترانگ (با استاندارد و تکنولوژی ایتالیایی) را وارد بازار ایران کرده است. این شرکت، به عنوان نماینده‌ی رسمی این برندها در ایران، کلیه‌ی قطعات یدکی اصل این پمپ‌های تصفیه استخر را از سازنده‌ی اصلی تهیه کرده است و آماده‌ی ارائه‌ی خدمات پس از فروش (به صورت تعمیر یا تعویض پمپ) به شما مشتریان عزیز می‌باشد.

اشتراک گذاری

دانشنامه استخر

برای دریافت کتابچه الکترونیکی (eBook)فرم زیر را پر کنید!